Saab oferuje NATO nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia

Saab oferuje NATO nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia03.03.2023 10:24
Samolot GlobalEye
Źródło zdjęć: © Saab Defence and Security

Szwedzka spółka Saab Defence and Security zaoferowała NATO samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye w programie Alliance Future Surveillance and Control na następcę floty 14 E-3A Sentry AWACS.

21 lutego br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że wysłała odpowiedź na badanie rynku dotyczące nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia NATO w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC) oferując samolot GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control) jako potencjalnego następcę floty 14 E-3A Sentry AWACS.

Saab produkuje samoloty dla NATO

Saab jest sprawdzoną i zaufaną częścią bazy przemysłowej NATO w dziedzinie obronności i jesteśmy obecni w ponad dwóch trzecich państw członkowskich Sojuszu. Nasze rozwiązania, w tym GlobalEye, są od samego początku opracowywane w celu spełnienia wymagań NATO. Jestem przekonany, że możemy przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa dzięki ważnym zdolnościom, które wzmocnią NATO i przyniosą korzyści państwom członkowskim – powiedział Carl-Johan Bergholm, dyrektor działu Surveillance w Saab Defence and Security.

GlobalEye, opracowany pierwotnie na zamówienie wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (na mocy trzech umów z 2015, 2017 i 2021 – 5 samolotów), został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Radar na grzbiecie to nie wszystko

Pozostałe wyposażenie to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT. 30 czerwca ub. r. dwa samoloty zamówiła także Szwecja.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Solve for Tomorrow

Program AFSC ma swoje korzenie w 2019, gdy pojawiły się sygnały o konieczności wymiany natowskich E-3A Sentry po 2035, ale został formalnie zapoczątkowany w kwietniu 2022 przez agencję NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation). Samoloty te przechodzą drugą już w ostatnich latach modernizację o kryptonimie FLEP (Final Lifetime Extension Programme), ale będzie konieczna wymiana platformy jako takiej.

Jednostki podelgają dowództwu NATO

Flota natowskich E-3A to pierwsza międzynarodowa jednostka podlegająca dowództwu Sojuszu, począwszy od stycznia 1982. Dwie eskadry (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) są złożone z 20 międzynarodowych załóg wydzielonych z sił zbrojnych 15 państw NATO, w tym z Polski. Stacjonują w niemieckim Geilenkirchen. Ponadto, zostały wydzielone wysunięte bazy operacyjne w Konya (Turcja), Preweza/Aktion (Grecja) and Trapani-Birgi (Włochy) i wysunięta lokalizacja operacyjna w Ørland (Norwegia). Obecnie dwa samoloty pełnią dyżur nad wschodnią flanką NATO z Rumunii.

Zainteresowanie udziałem w programie AFSC wyrażają także spółki Boeing, Northrop Grumman, Airbus czy General Atomics. Jednak z tego grona gotowym systemem tej klasy dysponuje ta pierwsza – E-7A Wedgetail, który może być faworytem w programie. Obecnie jest użytkowany w Australii (6 egzemplarzy), Turcji (4 jako Peace Eagle) i Korei Południowej (4 jako Peace Eye + 2 planowane), a 3 egzemplarze są budowane dla Wielkiej Brytanii. Ponadto, w kwietniu ub. r. konstrukcja ta została wskazana jako następca E-3G Sentry w amerykańskich wojskach lotniczych (US Air Force, USAF) – docelowo planowany jest zakup ok. 30 egzemplarzy.

Rafał Muczyński, dziennikarz milmag.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.