Malezja zamawia samoloty bojowe, te same co Polska

Malezja zamawia samoloty bojowe, te same co Polska28.06.2023 17:26
FA-50
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KAI

Malezja rozbudowuje swoje lotnictwo. Na konferencji prasowej zorganizowanej przez tamtejsze ministerstwo obrony poinformowano o podpisaniu szeregu umów na śmigłowce i samoloty. Łączna wartość zakupów wynosi 2,2 mld dolarów, a najważniejszy wydaje się zakup lekkich wielozadaniowych samolotów bojowych FA-50.

Umowa podpisana z południowokoreańskim przedsiębiorstwem Korea Aerospace Industries (KAI) dotyczy dostawy 18 samolotów FA-50 za 830 mln dolarów. Samoloty zostaną wyprodukowane w wersji FA-50M, która będzie odpowiednikiem wersji FA-50 Block 20. Będą to więc maszyny nowocześniejsze niż dostarczane obecnie do Polski i porównywalne z przyszłymi polskimi FA-50PL. FA-50M będą już wyposażone w radar AESA Raytheon PhantomStrike, a dodatkowo będą mogły przenosić konforemne zbiorniki paliwa, będą miały sondy do tankowania paliwa w locie metodą giętkiego przewodu, a także będą przystosowane do odpalania pocisków powietrze–powietrze średniego zasięgu.

Tym samym Malezja dołączy wkrótce do trzech innych użytkowników samolotów rodziny T-50 w Azji Południowo-Wschodniej. Wcześniej samoloty w różnych wersjach zakupiły także Indonezja, Tajlandia i Filipiny. Pierwsze egzemplarze mają być dostarczone w październiku 2026 r., a dostawy potrwają do sierpnia 2027 r. Przypomnijmy, że w tym czasie KAI będzie realizował również kontrakt dla Polski. 48 FA-50 i później FA-50PL ma być dostarczonych w latach 2023–2028. To pokazuje, jak dużą elastyczność produkcji ma KAI oraz że jedną z dużych zalet tego producenta są krótkie terminy realizacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poza FA-50 w rywalizacji o kontrakt dla Malezji brały udział jeszcze rosyjski Jak-130, włoski M-346FA, pakistańsko-chiński JF-17, szwedzki JAS 39 Gripen i indyjski Tejas. Jeszcze kilka lat temu Malezja zamierzała kupić wielozadaniowe samoloty bojowe, ale ograniczenia budżetowe zmusiły ją do poszukiwania mniejszych i tańszych alternatyw. W tej chwili o sile malezyjskich sił powietrznych stanowi osiem myśliwców F/A-18D Hornet i osiemnaście wielozadaniowych Su-30MKM.

Fa-50, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Wojsko Polskie
Fa-50
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Wojsko Polskie

O ile te ostatnie są w miarę nowoczesne, to ze względu na globalną sytuację polityczną zapewnienie dla nich wsparcia technicznego z biegiem lat może stać się coraz trudniejsze. Malezja zdaje sobie z tego sprawę, dlatego pierwotnie zakładano pozyskanie aż 36 lekkich samolotów bojowych, ale ostatecznie ograniczono tę liczbę do 18. Można się jednak spodziewać, że za kilka lat zostanie dokupiona również druga transza, tym bardziej, że zastąpienia będą wymagały również Hawki 208 wykorzystywane w tej chwili do szkolenia zaawansowanego. FA-50 również może wypełnieć tę funkcję.

Morskie samoloty patrolowe

Poza samolotami FA-50 Malezja podpisała również kontrakt z włoskim koncernem Leonardo na morskie samoloty patrolowe ATR-72MPA. Wraz z pakietem wsparcia logistycznego i zapleczem szkoleniowym kontrakt ma wartość 170 mln dolarów.

Morski samolot patrolowy ATR-72 MPA, Źródło zdjęć: © Leonardo
Morski samolot patrolowy ATR-72 MPA
Źródło zdjęć: © Leonardo

– Samoloty wybrane przez Malezję charakteryzują się niezawodnością, komfortem użytkowania, łatwością napraw i niskimi kosztami użytkowania charakterystycznymi dla wszystkich ATR-72-600. Zostaną wyposażone w modułowe systemy misyjne, zaawansowane sensory i rozbudowany system łączności pozwalający wykorzystać samoloty w misjach patrolowych, dozorowych, rozpoznawczych i dowodzenia nad lądem i morzem – głosi oświadczenie Leonardo.

ATR-72MPA jest wyposażony w kompleksowy system misji ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance) firmy Leonardo. Integruje on wszystkie czujniki pokładowe samolotu, pozyskując informacje i dostarczając je załodze za pośrednictwem interfejsu człowiek-maszyna umożliwiającego wyświetlanie wszystkich danych zebranych z czujników pokładowych w pełnym obrazie taktycznym. Zapewnia to załodze doskonałą świadomość sytuacyjną nawet w złożonych scenariuszach, jednocześnie minimalizując obciążenie pracą operatorów.

Konsole operatorskie systemu ATOS, Źródło zdjęć: © Lenoardo
Konsole operatorskie systemu ATOS
Źródło zdjęć: © Lenoardo

Czujniki pokładowe obejmują miedzy innymi radar Leonardo Seaspray 7300E V2 z anteną AESA. Zaprojektowany i wyprodukowany w Wielkiej Brytanii, najnowszy wariant V2 posiada unowocześniony procesor przetwarzania danych i ulepszone moduły odbiorcze, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom misji rozpoznawczych i dozorowych. Dzięki systemowi ATOS, Seaspray 7300E V2 współpracuje z innymi czujnikami samolotu, czyniąc z niego platformę do zadań ISTAR (wywiad, obserwacja, wskazywanie celów i rozpoznanie). Oprócz obserwacji morza, ATR-72MPA może monitorować wybrzeże ze znacznej odległości i, korzystając z trybu radaru z syntetyczną aperturą (SAR), tworzyć pełny obraz linii brzegowej.

Do wsparcia zadań zwalczania okrętów podwodnych ATR-72MPA będzie również wyposażony w ULISSES (Ultra-LIght SonicS Enhanced System), zintegrowany system czujników akustycznych zaprojektowany do wykrywania okrętów podwodnych i określania ich lokalizacji. Podobnie jak radar Seaspray, ULISSES będzie również zintegrowany z systemem ATOS, aby zapewnić załodze kompleksowy obraz sytuacji. Cechą wyróżniającą system ULISSES jest możliwość działania multistatycznego, czyli czerpania informacji z wielu źródeł w celu triangulacji lokalizacji okrętów podwodnych.

Inne czujniki zintegrowane z systemem ATOS obejmują głowicę elektrooptyczną z kolorowymi i monochromatycznymi kamerami, sensory walki elektronicznej oferujące możliwość szerokopasmowego nadzoru elektronicznego, system automatycznej identyfikacji statków (AIS) oraz ratowniczy system namierzania emisji Airborne Search and Rescue System Direction Finder. Łączność ze stanowiskiem dowodzenia i współpracującymi siłami zapewnia pakiet radiostacji pracujących na falach V/UHF, HF i WBDL i antena łączności satelitarnej.

Drony i śmigłowce

Mniejsze umowy zawarte przez Malezję dotyczą śmigłowców i dronów. Na zasadzie dzierżawy pozyskano cztery śmigłowce wielozadaniowe UH-60A+ Black Hawk. Będą one wykorzystywane do zadań transportowych i szkoleniowych. Uzupełnią flotę malezyjskich śmigłowców wojskowych składającą się z 10 lekkich śmigłowców AW109, sześciu lekkich, ale uzbrojonych miedzy innymi w pociski AGM-114 Hellfire śmigłowców MD-500 i trzech ratowniczych Sea Kingów.

Dron Anka, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Dron Anka
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Jeśli chodzi o drony, to podpisano umowę na dostawę trzech tureckich systemów Anka. W skład każdego systemu wchodzą trzy drony i urządzenia do kontroli naziemnej. Długotrwałość lotu wynosi 18 godzin, a zasięg 200 kilometrów. Pułap sięga 7000 m. Dodatkowo istnieje wersja Anka-S wyposażona w antenę łączności satelitarnej, dzięki czemu jej zasięg nie jest ograniczony widocznością operatora. Anka jest przede wszystkim dronem rozpoznawczym, ale może również przenosić uzbrojenie w formie ośmiu pocisków Cirit 70 lub czterech naprowadzanych bomb szybujących MAM-L.

Marcin Wołoszyk

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.