F-15EX Eagle II: konstrukcja oblatana 50 lat temu okazuje się droższa od nowych F-35

F-15EX Eagle II: konstrukcja oblatana 50 lat temu okazuje się droższa od nowych F-3522.11.2023 12:32
Samolot F-15EX Eagle II - najnowszy wariant ponad 40-letniej konstrukcji
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Ethan Wagner

Myśliwiec wielozadaniowy F-15EX Eagle II zdaje się być ostatnimi czasy solą w oku amerykańskich sił powietrznych. Najnowsza wersja rozwojowa legendarnego Eagle’a okazuje się znacznie droższa w pozyskaniu, niż zdecydowanie bardziej zaawansowane samoloty F-35A. Dodatkowo przynajmniej połowa zamówionych maszyn nie otrzyma konforemnych zbiorników paliwa, z którymi powinny być zintegrowane od momentu dostawy. Co ciekawe, propozycję sprzedaży tych maszyn złożono m.in. Polsce.

W ramach najnowszej umowy zawartej pod koniec września USAF wzbogaci się o dodatkowe czterdzieści osiem maszyn za kwotę 3,9 miliarda dolarów (15,6 miliarda złotych). Według portalu Flight Global, koszt jednostkowy Eagle’a II zdecydowanie przewyższa cenę F-35A. Za pojedynczego F-15EX drugiej serii produkcyjnej, amerykański podatnik zapłacił 90 milionów dolarów, koszt maszyny w trzeciej serii wzrośnie do 97 milionów, zaś czwartej – spadnie do 94 milionów dolarów.

Dwa prototypowe F-15EX przekazane USAF podczas tegorocznych testów , Źródło zdjęć: © U.S. Air Force | Tech. Sgt. John McRell
Dwa prototypowe F-15EX przekazane USAF podczas tegorocznych testów
Źródło zdjęć: © U.S. Air Force | Tech. Sgt. John McRell

Dla porównania: według wyliczeń Flight Global średni koszt pojedynczego Lightninga II oscyluje w granicach 82,5 miliona dolarów. Co ciekawe sam F-15EX nie jest również dużo tańszy od F-35B – wersji pionowego startu i lądowania i F-35C – przystosowanej do operowania z pokładu lotniskowca. Pentagonu wycenia obie odmiany F-35 odpowiednio na 109 i 102 miliony dolarów za sztukę.

Oczywiście należy mieć jednak na uwadze fakt, że F-15EX znajduje się na swojej początkowej drodze rozwoju, gdzie koszty pozyskania pojedynczej maszyny są z reguły najwyższe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA

F-15EX stanowi rozwojową wersję Strike Eagle’a, będącego wielozadaniowym samolotem bojowym i będzie jego pełnokrwistym następcą. Jednak głównym przeznaczaniem Eagle’a II ma być przede wszystkim obrona własnej przestrzeni powietrznej.

W tym celu samolot dysponuje nowoczesną awioniką, między innymi radarem z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) APG-82 czy także aktywno-pasywnym system ostrzegania i wykrywania EPAWSS – Eagle Passive Active Warning and Survivability System. Załogę stanowi podstawowo jeden piloopcjonalnie dwóch pilotów – tylni fotel ma zajmować pilot odpowiedzialny za współpracę z platformami bezzałogowymi, między innymi powstającymi w ramach programu "Lojalny Skrzydłowy".

Samolot dysponuje dwunastoma węzłami podwieszeń dla uzbrojenia. Węzły te pozwalają jednak zabrać dwa razy więcej uzbrojenia dzięki zastosowaniu wielozamkowych belek do podwieszeń, a dzięki temu samolot staje się w zasadzie "rakietową ciężarówką". Na przeszkodzie stanęły jednak zbiorniki konforemne.

Okazuje się bowiem, że pierwsze cztery serie maszyn – niemal połowa zamówionych – nie otrzyma zbiorników konforemnych. Takowy zbiornik przylega bezpośrednio do kadłuba maszyny, nie zajmując przy tym węzłów podwieszeń. Pierwotnie wszystkie F-15EX miały być od początku zintegrowane z takimi zbiornikami. Przełoży się to na pewne ograniczenia: zmniejszy się zasięg maszyn, a wykorzystanie klasycznych zbiorników podwieszanych zabierze cenne węzły podwieszeń.

F-15D , Źródło zdjęć: © Licencjodawca | CC BY 2.0, Gerard van der Schaaf
F-15D
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | CC BY 2.0, Gerard van der Schaaf

Wysokie koszty zakupu oraz problemy z zbiornikami powodują, że pojawia się coraz więcej głosów mówiących o konieczności zrezygnowania z pozyskiwania maszyn generacji 4+ (do której należy F-15EX) na korzyść bardziej przyszłościowych maszyn 5 generacji.

Pierwotnie zakładano, że powstaną 144 Eagle II. Wkrótce liczbę maszyn ograniczono zaledwie do osiemdziesięciu, aby ostatecznie zamówić maksymalnie do 104 samolotów. Duża różnica cen między Eagla’m II a Lightningiem z pewnością zainteresuje Kongres oraz może odstraszyć potencjalnych klientów zagranicznych – Boeing proponuje F-15EX między innymi Polsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.