Arion-Smet proponowany US Army jako robot ransportowy

Arion-Smet proponowany US Army jako robot ransportowy05.04.2024 16:31
Bezzałogowe pole walki
Źródło zdjęć: © Hanwha Defence

Anduril Industries i Hanwha Defence USA poinformowały, że wspólnie będą walczyć o zwycięstwo w realizowanym przez US Army programie o krypto­nimie SMET Incre­ment II (Small Multi­purpose Equip­ment Trans­port – mały wielo­za­da­niowy trans­por­to­wiec wyposażenia). Jest to druga część szerokiego programu amery­kańskich wojsk lądowych zmie­rza­ją­cego w kierunku bez­za­ło­go­wego pola walki.

W pierwszej części programu pracowano nad bezzałogowcem Multi-Utility Tactical Transport (MUTT, czyli kundel) w układzie 8 × 8 w wariancie wyposażonym w bezza­łogowy statek latający, pocisk przeciw­pan­cerny Javelin, karabin maszy­nowy kalibru 12,7 milimetra i karabinek auto­ma­tyczny kalibru 5,56 milimetra. W ramach programu SMET Incre­ment I Ge­ne­ral Dynamics Land Systems otrzymało kontrakt o wartości 162,4 miliona dolarów (około 620 milionów złotych) w październiku 2019 roku. Na jego mocy amery­kańskie siły zbrojne otrzymają 624 pojazdy. Dostawy mają być zrealizowane wraz z końcem października 2024 roku. W 2020 rok GDLS zdobył kolejny kontrakt.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Amerykanie interesują się czymś jeszcze

Z uwagi na potrzebę pozyskania wielo­za­da­nio­wych platform bez­za­ło­go­wych US Army dała zielone światło do składania ofert w drugiej fazie programu. Ma ona na celu przewóz sprzętu, w tym wyposa­żenia indy­wi­du­al­nego żoł­nierzy i lekkich ładunków, aby zmniej­szyć obcią­żenie w terenie i zapewnić szybsze prze­miesz­czanie się do celu. W przy­szłości do uzbro­jenia trafią również zro­bo­ty­zowane pojazdy bojowe dla wsparcia StrykerówBradleyów oraz samych bez­zało­gowców SMET, które prawdo­podob­nie będą towa­rzy­szyły lżejszym formacjom.

Anduril, pełniący funkcję głównego wy­ko­naw­cy, planuje dostarczyć zmo­dy­fi­ko­wany pojazd bazujący na platformie Arion-SMET firmy Hanwha. Obie firmy mają wciągnąć do współ­pracy przed­się­biors­two Forterra, dawniej RRAI, które odpowiedzialne będzie za wdrożenie rozwiązania auto­no­micz­nego pojazdu AutoDrive, "aby umożliwić skompli­ko­wane manewry na drogach i w terenie".

Robot ma być również wielką mobilną baterią, Źródło zdjęć: © Hanwha Defence
Robot ma być również wielką mobilną baterią
Źródło zdjęć: © Hanwha Defence

Co ma wyróżniać robota transportowego?

– Łącząc elektronikę i oprogramowanie Andurila, sprawdzony sprzęt Hanwha Defence USA oraz sprawdzony zestaw autonomicznych pojazdów terenowych Forterry, to partnerstwo zapewni pie­cho­cie zmecha­ni­zo­wanej szybkość, elas­tyczność i zaawan­sowane możliwości – powiedział Zach Mears, szef działu strategii Andurila. – Dzięki uprosz­czo­nemu interfejsowi obsługiwanemu przez Lattice użyt­kow­nicy będą mogli szybko i łatwo wydawać polecenia i kontrolować S-MET.

Lattice to oprogramowanie kalifornijskiej firmy Anduril pierwotnie zaprojektowane do zwalczania dronów i innych zagrożeń, ale ma szersze zastosowanie. Odpowiada za udostępnianie informacji i danych z pola bitwy na poziomie taktycznym. Anduril współpracuje także z Rheinmetall Vehicles w ramach programu, który doprowadzi do powstania XM30 Mecha­nized Infantry Combat Vehicle, następcy bojowego wozu piechoty Bradley. W tym przypadku również korzysta z oprog­ra­mo­wania Lattice. Zdaniem przedstawicieli Andurila umoż­li­wia ono żołnierzom obsługę pojazdu, zarządzanie ładunkiem i jednoczesną komunikację w "złożonych środowiskach".

Zrobotyzowany pojazd mieć niską syg­na­tu­rę akus­tycz­ną, która pozwoli trans­por­to­wać sprzęt i wypo­sa­że­nie indy­wi­du­alne żołnierzy bardzo blisko pozycji wroga, nie nara­żając ich na szybkie wykrycie. Zespół projektowy skupia się na aspektach przeno­szenia ładunków, w tym modu­łowej archi­tek­tu­rze dla zapew­nienia możli­wości trans­portu szerokiej gamy sprzętu, niskich kosztach utrzy­mania, a także względnie dużej prze­ży­wal­ności. Roboty mają towa­rzyszyć żołnie­rzom przez niemal 100 kilo­metrów (które ci będą pokonywać w 72 godziny), prze­wożąc około 450 kilo­gramów ładunków i zapasowego sprzętu.

Konkurentami są Teledyne FLIR, GDLS, Rhein­metall oraz zespół ST Engineering i HDT. Teledyne FLIR zapre­zen­towało swoją ofertę w paź­dzier­niku na dorocznej konferencji i wystawie Asso­ciation of the United States Army w 2023 roku. Sześ­cio­ko­łowy M2RV ma przestrzeń ładun­kową o powierzchni 3,5 metra kwad­ra­towego i ła­dow­ność ponad 1179 kilo­gramów. Za­bie­ra czte­ro­wir­ni­kowca R80D SkyRai­der o masie 4,5 kilo­grama i głowicę opto­elek­tro­niczną TacFLIR 280 HDEP zamon­towaną z tyłu. Może poru­szać się z maksy­malną pręd­kością 16 kilo­metrów na godzinę. Może prze­jechać 160 kilo­metrów z pełnym zbior­nikiem paliwa i całko­wicie nałado­wanymi akumu­la­to­rami, co znacznie prze­kracza żądane przez US Army 96–112 kilometrów

Zrobotyzowany pojazd mieć niską syg­na­tu­rę akus­tycz­ną, która pozwoli trans­por­to­wać sprzęt i wypo­sa­że­nie indy­wi­du­alne żołnierzy bardzo blisko pozycji wroga, nie nara­żając ich na szybkie wykrycie. Zespół projektowy skupia się na aspektach przeno­szenia ładunków, w tym modu­łowej archi­tek­tu­rze dla zapew­nienia możli­wości trans­portu szerokiej gamy sprzętu, niskich kosztach utrzy­mania, a także względnie dużej prze­ży­wal­ności. Roboty mają towa­rzyszyć żołnie­rzom przez niemal 100 kilo­metrów (które ci będą pokonywać w 72 godziny), prze­wożąc około 450 kilo­gramów ładunków i zapasowego sprzętu.

Konkurentami są Teledyne FLIR, GDLS, Rhein­metall oraz zespół ST Engineering i HDT. Teledyne FLIR zapre­zen­towało swoją ofertę w paź­dzier­niku na dorocznej konferencji i wystawie Asso­ciation of the United States Army w 2023 roku. Sześ­cio­ko­łowy M2RV ma przestrzeń ładun­kową o powierzchni 3,5 metra kwad­ra­towego i ła­dow­ność ponad 1179 kilo­gramów. Za­bie­ra czte­ro­wir­ni­kowca R80D SkyRai­der o masie 4,5 kilo­grama i głowicę opto­elek­tro­niczną TacFLIR 280 HDEP zamon­towaną z tyłu. Może poru­szać się z maksy­malną pręd­kością 16 kilo­metrów na godzinę. Może prze­jechać 160 kilo­metrów z pełnym zbior­nikiem paliwa i całko­wicie nałado­wanymi akumu­la­to­rami, co znacznie prze­kracza żądane przez US Army 96–112 kilometrów

Cena to nie wszystko

Wojska lądowe utrzy­mują w ścisłej tajemnicy szcze­gółowe infor­macje na temat postę­po­wania, w tym har­mo­no­gram oceny i wyboru zwycięzcy. Zamiast dzielić się infor­macjami, US Army koncen­truje się na rygo­rys­tycz­nych próbach z robotami w celu opra­cowania zin­teg­ro­wanych formacji bojowych składających się z platform zarówno zało­gowych, jak i robo­tycznych. Dokładnej ocenie pod­da­wane są sposoby połączenia rozwiązań bezza­ło­gowych z najlep­szymi możli­woś­ciami, które człowiek może wnieść na pole walki.

Nie tylko US Army jest zaintere­so­wana połud­nio­wo­ko­re­ań­skim robotem. Na po­czątku roku spółka Hanwha Aerospace poinformowała o zakoń­czonych w koń­cówce 2023 roku testach bez­za­ło­gowego pojazdu Arion-SMET. Testy porównawcze. Próby terenowe w ramach programu Foreign Comparative Testing (FCT) prze­pro­wa­dzili żołnierze amery­kań­skich wojsk lądowych i Korpusu Piechoty Morskiej. Na poli­gonie Bellows na wschodnim krańcu wyspy Oʻahu na Hawajach sprawdzano przy­datność opera­cyjną sprzętu opra­co­wa­nego w krajach sojusz­niczych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przedstawiciele III Marine Expe­ditio­nary Force (III-MEF), Army Combat Capa­bi­lities Deve­lopment Command (DEVCOM) i Ground Vehicle Systems Center (GVSC) zapoz­nawali się z możli­woś­ciami robota, w tym obsługą w trudnym terenie, między innymi na plażach o różnym pod­łożu – grząskim piasku czy po­roś­nię­tym darnią terenie – oraz wybois­tych drogach leśnych. Podczas trwa­jących ponad tydzień prób zasad­ni­czych spraw­dzono zdolność do transportu ciężkiego sprzętu, ewakuacji rannych z pola walki, jazdy auto­no­micz­nej, nawi­gacji po punktach orien­ta­cyj­nych, działań w trybie follow me i prze­miesz­czania się na fizycznej uwięzi.

Co jeszcze?

Arion-SMET ma maksymalną masę około 2 ton przy ładowności 550 kilogramów. Rozwija prędkość 43 kilometrów na godzinę na drogach utwar­dzonych i 22 kilometrów na godzinę w terenie. Pełne nała­dowanie akumu­la­torów zapewniają jazdę przez 100 kilometrów. Oprócz wersji do transportu sprzętu i wypo­sa­żenia indy­wi­du­al­nego może odgrywać role bojowe, wspierając piechotę na polu walki. Do reali­zacji tych zadań może być wyposa­żony w zdalnie stero­wany moduł uzbro­jenia z funkcją auto­matycz­nego śle­dze­nia i namie­rzania celu czy loka­li­zacji źródła wystrzału. Jako uzbro­jenie można stosować karabin maszy­nowy kalibru 5,56 lub 7,62 milimetra.

Andrzej Pawłowski, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:konflikty.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.