Poświąteczne wyprzedaże? Kancelaria Premiera ostrzega przed oszustami w sieci

Poświąteczne wyprzedaże? Kancelaria Premiera ostrzega przed oszustami w sieci31.12.2020 08:34
Jak nie dać się oszukać na poświątecznych wyprzedażach?
Źródło zdjęć: © Pexels

Chociaż o zagrożeniach ze strony cyberprzestępców mówi się coraz więcej, to problem wciąż jest poważny, a liczba oszustw rośnie. Kancelaria Premiera zwraca uwagę, na najpoważniejsze zagrożenia i podpowiada, jak nie dać się oszukać, kupując w sieci.

Jak podaje PAP, Kancelaria Premiera zwraca uwagę, że zgodnie z raportem GUS w 2020 roku ponad 17,6 mln osób w wieku 16-74 lata (60,9 proc. populacji w Polsce) robiło zakupy przez internet, a takie zakupy będą coraz bardziej popularne.

Chociaż osoby kupujące w sieci, zawsze powinny zachować czujność, to w okresie poświątecznych wyprzedaży jest to jeszcze ważniejsze. Wszystko przez wzmożoną aktywność cyberprzestępców, o czym informuje Kancelaria Premiera. 

Minister w KPRM Marek Zagórski odpowiedzialny za kwestie cyberbezpieczeństwa zwraca uwagę m.in. na phising, który jest jednym z najpopularniejszych internetowych typów ataków.

- Zazwyczaj opiera się o wiadomości e-mail lub SMS. Cel jest zawsze taki sam - stosujący go cyberprzestępcy robią wszystko, żebyśmy podjęli działania zgodne z ich zamierzeniami. To dlatego kuszą nas sensacyjnymi tytułami, rzekomymi niepowtarzalnymi ofertami, czy promocjami, które nigdy więcej się nie powtórzą - informuje Zagórski. 

Do najczęstszych celów ataków należą próby wyłudzenia danych logowania, np. do kont bankowych. Przestępcy często podszywają się pod firmy kurierskie, urzędy, operatorów telekomunikacyjnych czy duże, znany marki, o czym świadczy, chociażby ostatnia aktywność przestępców wykorzystujących brand IKEA

Zagórski zwraca uwagę również na to, że coraz częściej przestępcy wykorzystują portale społecznościowe, by skontaktować się z potencjalnymi ofiarami. W związku z tym powinniśmy być czujni również wtedy, gdy otrzymamy od znajomych dziwną wiadomość, która nie pasuje do charakteru rozmówcy i np. prosi o przelanie dla niego pieniędzy. Naszą czujność powinny wzbudzić też literówki i przejęzyczenia. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Jak nie dać się oszukać kupując w sieci? 

KPRM daje ponadto też kilka wskazówek, które powinny ograniczyć ryzyko oszukania nas podczas internetowych poświątecznych wyprzedaży.

“Przede wszystkim powinniśmy dokonywać zakupów u zaufanych dostawców i najlepiej przez oficjalne prowadzane przez nich sklepy internetowe. Jeśli znajdziemy interesujący nas towar w nieznanym sklepie, powinniśmy się upewnić, że to uczciwa strona”. O tym jak to zrobić, wspominaliśmy już w jednym z naszych wcześniejszych tekstów

- Cyberprzestępcy często wykorzystują niedostrzegalne na pierwszy rzut oka błędy, czyli rejestrują domeny o nazwie niemal identycznej lub podobnie brzmiącej do nazwy popularnych firm bądź marek - dodaje Zagórski, więc warto sprawdzić, czy adres URL nie ma literówek lub innych błędów. 

Warto również zwrócić uwagę na to, jakie formy płatności honoruje sklep. Profesjonalnych sprzedawców internetowych obsługują bezpieczni i uznani operatorzy płatności internetowych. Ale KPRM zwraca też uwagę, by regularnie sprawdzać stan swojego konta bankowego i zgłosić każdą aktywność, która wzbudza nasze podejrzenia. 

PAP dodaje również, że należy zachować ostrożność, korzystając z publicznych sieci Wi-Fi. Przestępcy z łatwością potrafią przechwycić ruch sieciowy i zdobyć nasze poufne informacje – loginy, hasła, numery kont. Jeśli chcesz bezpiecznie robić zakupy, wykorzystując publiczną sieć Wi-Fi, utwórz wirtualną sieć prywatną - dodano.

Kancelaria informuje, że jeżeli zostaliśmy oszukani, wyłudzono od nas dane, to powinniśmy to również zgłosić przez stronę incydent.cert.pl. Na liście ostrzeń jest niemal 7,4 tysiąca stron. 

Wybierz najlepsze sprzęty technologiczne tego roku i wygraj 5 tys. złotych! Wejdź na imperatory.wp.pl i zagłosuj

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.