Polska alternatywa dla pracy zdalnej. Exatel wprowadza nową usługę

Polska alternatywa dla pracy zdalnej. Exatel wprowadza nową usługę23.11.2020 13:21
Serwer
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Materiał powstał przy współpracy z Exatel.

Przede wszystkim ma być bezpieczna i wyeliminować ryzyko incydentów na prywatnych komputerach oraz nadużyć na służbowych. Wirtualny Pulpit to coś więcej niż zwykły VPN.

Koronawirus wygonił pracowników do domów, więc na rynku pojawiają się kolejne oferty skrojone pod wyjątkowo okoliczności 2020 roku. Exatel – państwowa firma telekomunikacyjna – przygotował usługę dla firm i urzędów. Nazywa się tak prosto, jak działa: Wirtualny Pulpit. Jednak nazwa ta w pełni nie oddaje zasad jej funkcjonowania.

Przyzwyczailiśmy się do łączenia z domu z komputerem w biurze za pomocą VPN. Tunelowe połączenie sprawia, że nie wychodząc z domu, możemy „grzebać” w komputerze służbowym, zapisywać na nim pliki, przeprowadzać rozmaite obliczenia czy operacje. W takim przypadku potrzebne są dwa komputery – ten w domu i ten w biurze.

I właśnie na tym polegają kluczowe różnice pomiędzy VPN, a Wirtualnym Pulpitem. W przypadku usługi Exatela sprawa ma się inaczej, choć w pierwszej chwili może się wydać, że różnic nie ma.

W kilku krokach wygląda to następująco. Przyjmijmy, że z Wirtualnego Pulpitu korzystają pracownicy firmy o nazwie Sklepik, która sprzedaje w sieci ubrania. Najpierw Exatel tworzy obraz służbowego komputera pracownika. Czyli zaciąga wszystkie programy i aplikacje, które z założenia ma na służbowym komputerze każdy zatrudniony w Sklepiku. Następnie obraz ten wgrywany jest do chmury Exatela – czyli de facto na serwery firmy stojące na warszawskiej Pradze.

Pracownik zaś siada w domu przed prywatnym komputerem, smartfonem czy tabletem i łączy się z Wirtualnym Pulpitem i rozpoczyna pracę tak jak robił to do tej pory w biurze czy urzędzie. Korzysta ze swoich programów, zapisuje pliki, wysyła maile. Wszystko to jednak dzieje się na infrastrukturze Exatela.

Wirtualny Pulpit Exatel, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Wirtualny Pulpit Exatel
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Pracownik korzysta ze wszystkich dobrodziejstw cyfrowych swej firmy, ale de facto nie używa służbowego komputera. Nie może więc go także nadużywać. - W przypadku VPN najczęściej nie mamy kontroli nad tym, jak pracownik wykorzystuje komputer, nim się połączy do firmy. Po pracy ludzie przeglądają streamy, oglądają filmy i wchodzą na różne strony. Mogą złapać wirusa. I gdy tylko następnego dnia połączą się z siecią firmową, jest problem, bo infekuje całą firmę – mówi Tomasz Ciepliński, kierownik zespołu wsparcia sprzedaży oraz zespołu rozwoju produktów w Exatel.

Te dwie wzajemne drogi przecina właśnie Wirtualny Pulpit – to tam zaczyna i kończy się praca, mimo że wygląda on tak samo, jak faktyczny pulpit komputera stojącego w biurze Sklepiku. Czyli: przede wszystkim bezpieczeństwo.

Nie zerwie łącza, nie wpuści intruza

Jak wygląda to technicznie? Pracownik z Wirtualnym Pulpitem łączy się poprzez przeglądarkę – najpierw musi przejść dwustopniową weryfikację (hasło i kod z aplikacji). Może to robić na komputerze, telefonie lub tablecie – niezależnie od systemu operacyjnego. Wszystko oczywiście jest szyfrowane.

Cała sesja jest monitorowana pod kątem nienaturalnego zachowania użytkownika. Jeśli Wirtualny Pulpit wykryje dziwne operacje lub ich całkowity brak, może zablokować usługę – jest bowiem ryzyko, że po stronie komputera pracownika ktoś niepożądany mógł przejąć kontrolę.

Równie ważnym elementem usługi jest możliwość dostosowania do łącza internetowego u pracownika. Nawet jeśli ma on w domu słabą sieć, Wirtualny Pulpit odpowiednio dopasuje jej obciążenie. Nie przerwie połączenia – jak zdarza się to przy używaniu VPN-a – lecz co najwyżej obniży jego jakość. - Rozwiązanie to bazuje na protokole HDX, który umożliwia automatyczne dopasowanie się do łącza internetowego. Jeśli jest słabsze, to zachowana jest ciągłość pracy, ale z trochę niższą jakością – tłumaczy Ciepliński.

Usługa Wirtualny Pulpit jest już dostępna. Cena ustalana jest indywidualnie z każdym klientem. Więcej na temat usługi i na temat webinaru, który odbędzie się 3 grudnia, można przeczytać tutaj.

Materiał powstał przy współpracy z Exatel.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.