Nowy pomysł na internetowe wideo

Nowy pomysł na internetowe wideo10.12.2007 14:30
Źródło zdjęć: © Mozilla

Przedstawiciele Fundacji Mozilla i firmy Opera Software zapowiedzieli, iż przyszłe wydania swoich przeglądarek internetowych wyposażą w obsługę nowego tagu wideo, przeznaczonego specjalnie do umieszczania wideo na stronach internetowych. Dzięki temu filmy w Internecie będzie można oglądać bez potrzeby instalacji dodatkowych wtyczek.

W Internecie dominują obecnie cztery główne formaty wideo - Apple QuickTime, Microsoft Windows Media, Adobe Flash i RealPlayer firmy RealNetworks. Aby odtworzyć film w którymś z tych formatów, należy pobrać i zainstalować odpowiednią wtyczkę. Plug-iny są dostępne za darmo, płatne jest zaś oprogramowanie do kodowania materiałów w danym formacie.

Przedstawiciele Fundacji Mozilla i firmy Opera Software zapowiedzieli, iż zmiany wprowadzone w przyszłych wersjach Firefoksa i Opery ułatwią zarówno osadzanie multimediów na stronach WWW, jak i ich odtwarzanie. Wymierną w tym rolę ma pełnić nowy tag HTML, odpowiedzialny za wstawianie wideo na stronę oraz obsługa otwartego formatu Ogg Theora. Jeśli plik wideo zakodowany w tym formacie zostanie uruchomiony bezpośrednio w przeglądarce, użytkownik końcowy nie będzie już zmuszony do instalowania dodatkowych wtyczek. Mógłby on ponadto samodzielnie tworzyć i publikować materiały filmowe.

HTML, język opisu stron internetowych, nigdy nie zawierał tagu wideo - przykładowo filmy zakodowane we Flasu są często uruchamiane za pośrednictwem kodu JavaScript. Konsorcjum W3C, zajmujące się rozwojem języka HTML rozważa wprowadzenie do niej tagu wideo, jednakże zakończenie prac nad specyfikacją HTML 5 - http://www.pcworld.pl/news/123536.html może potrwać nawet dekadę.

Fundacja Mozilla i Opera Software nie czekają jednak na aktualizację języka. Tag wideo nie trafi jednak do kolejnej wersji Firefoksa - http://www.pcworld.pl/news/131805.html, oznaczonej numerem 3.0, zapowiedzianej na przyszły rok, ma się jednak pojawić w kolejnych wydaniach tej aplikacji. Z kolei Opera przygotowała w listopadzie br. eksperymentalne wydanie swojej przeglądarki, obsługujące zarówno wspomniany tag jak i format Ogg Theora. Może się jednak zdarzyć, że implementacje tagu wideo w wydaniu Mozilli i Opery nie będą tożsame ze specyfikacją World Wide Web Consortium.

Można przypuszczać, że takie rozwiązania nie byłyby w smak takim gigantom jak Adobe czy Microsoft, promującym własne rozwiązania do obsługi sieciowych multimediów ( odpowiednio - Flash Player 9 "Moviestar" - http://www.digit.pl/news/133404.html oraz Silverlight - http://www.digit.pl/news/122399.html ). Rodzi się też pytanie, czy gigant z Redmond zdecyduje się na ten sam krok, co najpoważniejsza konkurencja na rynku przeglądarek. Jeśli jednak władze Microsoftu dostrzegą ewentualną rosnącą popularność tagu wideo, istnieje duża szansa na zmianę strategii oraz na zaproponowanie przez Microsoft rozwiązania alternatywnego.

Wyzwaniem może okazać się też namowa wszystkich producentów przeglądarek do wprowadzenia obsługi tagu wideo i jednego bądź kilku otwartych kodeków. Udało się to w przypadku grafiki w Sieci - wszystkie przeglądarki obsługują tag "img" oraz formaty JPEG czy PNG. Wiceprezes pionu inżynieryjnego w Mozilli, Mike Schroepfer, przekonuje: "Nie potrzebujesz wtyczki do oglądania obrazów. Myślę, że wideo jest następnym, naturalnym krokiem ewolucji."

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.