Niemcy wydają miliardy euro na wyciszenie kolei. Polska ma poważny problem

Niemcy wydają miliardy euro na wyciszenie kolei. Polska ma poważny problem26.04.2019 15:03
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PKP Cargo

Nie trzeba mieszkać przy torach, by życzyć sobie cichszych pociągów. I towarowe takie będą - zmuszają do tego przepisy Unii Europejskiej. Polsce jednak udało się przełożyć termin. Teraz przewoźnicy będą mieć problem, bo Niemcy i Szwajcaria chcą prędzej dostosować się do nowych norm.

Przepisy TSI Hałas, zmuszające wyciszenie wagonów towarowych, wejdą w życie w 2024 roku. Ale nie w Polsce. Jako że u nas zaledwie 3 proc. taboru spełnia warunki, zostaliśmy zaliczeni przez Unię Europejską do grona szczególnych przypadków. Polskim przewoźnikom się jednak nie upiecze, jeśli zechcą wyjechać za granicę. Problemy już się zaczynają.

"Niemcy i Szwajcaria zamierzają przyspieszyć wejście w życie przepisów TSI Hałas, które mają zmniejszyć uciążliwość kolei dla obywateli, aż o cztery lata" - informuje serwis rynek-kolejowy.pl.

Oznaczałoby to, że odpowiednio wyciszone składy musiałyby jeździć po niemieckich i szwajcarskich torach już w 2020 roku. Dla polskich przewoźników to spory problem. Skoro nie byli w stanie wyrobić się do 2024 roku, to tym bardziej dostosowanie się do wcześniejszego terminu nie wchodzi w grę.

Zobacz też: Oto król Lotniska Chopina. Zwiedziliśmy giganta, który wozi łososia do Chin

W tej sprawie interweniuje Ministerstwo Infrastruktury. Podobno stanowisko Polski spotkało się ze zrozumieniem innych państw wspólnoty.

- Ministerstwo Infrastruktury dostrzega, że sytuacja taka byłaby bardzo niekorzystna dla polskich przewoźników towarowych, którzy swoimi wagonami towarowymi niespełniającymi wymogów TSI Hałas nie mogliby już od grudnia 2020 r. wjeżdżać na obszar całej sieci kolejowej Niemiec i Szwajcarii, a ewentualny tranzyt do pozostałych krajów Europy zachodniej musiałby się odbywać z pominięciem tych państw. Zahamowałoby to możliwość dalszego rozwoju i ekspansji polskich kolejowych przewoźników towarowych na rynkach Europy zachodniej – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, cytowany przez rynek-kolejowy.pl.

Portal cytuje wyliczenia Politico, z których wynika, że Niemcy już od dłuższego czasu starają się modernizować swoje maszyny. W ciągu ostatnich 20 lat wydano aż 1,4 mld euro na wyciszenie składów. Niemcy wierzą, że cichsze pociągi sprawią, że mieszkańcom nie przeszkadzać będzie, gdy transport towarowy przeniesie się z dróg na tory.

Problem jest duży. Według Europejskiej Agencji Środowiska 19 milionów Europejczyków dotkniętych jest hałasem kolejowym przekraczającym próg 55 decybeli. Podczas gdy dzienna norma wynosi 54, a nocna - 44.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.