Nie będzie TikToka? Ważą się losy aplikacji dla młodzieży

Nie będzie TikToka? Ważą się losy aplikacji dla młodzieży03.08.2020 16:21
TikTok
Źródło zdjęć: © Getty Images

Niewykluczone, że już niedługo nastolatkowie będą musieli znaleźć sobie nowe miejsce w sieci. Bijąca rekordy popularności aplikacja TikTok została wzięta na tapet przez Stany Zjednoczone.

TikTok to aplikacja, która szturmem zdobyła popularność wśród nastolatków na świecie i w Polsce. Globalnie TikTok ma 800 mln aktywnych użytkowników, a w Polsce 2,5 mln, wg raportu Open Mobi. Chociaż ta liczba jest zdecydowanie niższa niż użytkowników Facebooka (16,5 mln), to należy pamiętać, że TikTok jest skierowany przede wszystkim do osób w wieku 10-19 lat. Ta grupa wg GUS w Polsce liczy natomiast 3,7 mln.

TikTok charakteryzuje się też wysoką aktywnością użytkowników. Podczas, gdy na Facebooku ludzie głównie obserwują, to aż 85 proc. TikTokerów samodzielnie tworzy treści.

Hit sieci. Kot próbuje lody. Bezcenna reakcja

Co to jest TikTok?

Treści na TikToku to krótkie filmiki, które najczęściej są odpowiedziami na popularne "challenge" lub trendy. Takimi jest np. odwzorowywanie prostych układów tanecznych, śpiewanie z playbacku lub odgrywanie scen z filmów, kabaretów i popularnych filmików z oryginalnym dźwiękiem.

TikTok naraził się na krytykę, treści produkowane przez młodych ludzi często są mocno seksualizowane. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to najpopularniejsza aplikacja społecznościowa wśród generacji Z.

Koniec TikToka?

Dobra passa TikToka może się skończyć, bo prezydent Stanów Zjednoczonych stwierdził, że aplikacja ta może zostać zablokowana w USA. Jaki miałby być powód takiej decyzji? Oficjalnie chodzi o bezpieczeństwo. TikTok należy do chińskiej korporacji, która ma zbierać dane o użytkownikach i przekazywać chińskiemu rządowi. Nie byłoby to niczym nowym, bo tak działa m.in. Facebook czy Google.

Może istnieć też inny powód. Niepotwierdzona teoria mówi, że niechęć Trumpa do TikToka może wynikać z ego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Chodzi o niesławną akcję TikTokerów dotyczącą wiecu wyborczego Trumpa w mieście Tulsa w Oklahomie w czerwcu tego roku. Przed samym wiecem Trump chwalił się, że 20 tysięcy osób zarejestrowało się na wydarzenie. Jednak w wieczór imprezy okazało się, że coś poszło nie tak. Internet szybko obiegły zdjęcia ledwo zapełnionej hali w Tulsie. Okazało się, że użytkownicy TikToka specjalnie rejestrowali się na wydarzenie z zamiarem, że nie wezmą w nim udziału. TikTokerzy zagrali na nosie prezydentowi USA.

Blokada w USA gorsza niż blokada w Polsce

Zablokowanie TikToka w Stanach Zjednoczonych mogłoby być druzgocące dla platformy na całym świecie. Tak jak w innych przypadkach siłą napędową mediów społecznościowych są właśnie Amerykanie. To oni wymyślają i propagują trendy i challenge, które później odtwarza reszta świata.

Problem trafiłby też w polskich TikTokerów i zdają sobie oni z tego sprawę. Gdy informacja o planach Trumpa dotarła do mediów w weekend, jednym z najpopularniejszych wątków na polskim Twitterze był właśnie TikTok. Przeważały komentarze, że bez amerykańskich twórców treści aplikacja umrze.

Paradoksalnie informacja o potencjalnej decyzji Trumpa spowodowała większą dyskusję niż plotka o podobnej decyzji w Polsce. Pod koniec zeszłego tygodnia dziennikarz Wirtualnej Polski Sylwester Ruszkiewicz dotarł do informacji, że Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad przepisami, które mogą zablokować TikToka w Polsce.

Z 10 najpopularniejszych TikTokerów w Polsce zapytanych przeze mnie, co o tym sądzą, odpisało tylko dwoje. Oboje stwierdzili, że nie wierzą w możliwość zablokowania TikToka w Polsce. W dniu publikacji informacji przez WP Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat, że nie pracuje nad takimi przepisami.

Microsoft na ratunek

Polscy TikTokerzy mają jeszcze jeden powód do radości. Amerykański ban na TikToka może nie dojść do skutku. Wszystko dzięki Microsoftowi, który poinformował, że prowadzi rozmowy w celu przejęciu platformy w krajach anglojęzycznych. Jeśli to przejęcie się uda, to Donald Trump straci argument do zablokowania aplikacji. Rozmowy Microsoftu z właścicielem TikToka, chińską firmą ByteDance mają zakończyć się 15 września 2020.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.