NASA zmienia logo. Po 28 latach powróci do "robaczka"

NASA zmienia logo. Po 28 latach powróci do "robaczka"27.04.2020 15:23
Źródło zdjęć: © NASA

W całej historii istnienia NASA korzystała z trzech oficjalnych logo. Jedno z nich kojarzycie pewnie najbardziej - to tzw. "meatball", czyli "klops". Ale przez wiele lat NASA korzystała z innego logo, które już w tym roku ma powrócić.

"Meatball" to najbardziej rozpoznawalne logo NASA i określa się je jako insygnium. Agencja wykorzystywała je w latach 1959-1975 oraz od 1992 roku po dziś. Drugie, określane mianem logotypu i potocznie nazywane "robaczkiem", było używane w latach 1975-1992. Trzecim znakiem rozpoznawczym jest tzw. pieczęć.

Tak wygląda logo w stylu "meatball" NASA.

Źródło zdjęć: © NASA
Źródło zdjęć: © NASA

Robaczek, używany jako oficjalne logo NASA przez 17 lat, wkrótce powróci. Nie zastąpi co prawda aktualnie używanego, ale znajdzie swoje miejsce. Logo ma być stosowane w misjach kosmicznych, więc zobaczymy je na rakietach, statkach kosmicznych czy satelitach NASA.

Tak wygląda logo w stylu "robaczka" NASA.

Źródło zdjęć: © NASA
Źródło zdjęć: © NASA

Logo NASA powróci już w maju tego roku. Zostanie umieszczone na rakiecie SpaceX Falcon 9, która jako pierwsza od 2011 roku zabierze astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej startując z terenu Stanów Zjednoczonych.

Czemu NASA powróciła do pierwotnego logo w 1992 roku?

W rozmowie z CNN, historyk NASA został poproszony o wyjaśnienie całej historii zmiany logo. To dość niebywałe, aby na 17 lat je zmienić tylko po to, by znów do niego powrócić. Zacznijmy od tego, dlaczego w ogóle zdecydowano się na "robaczka"?

"Jednym z powodów, dla których administracja chciała zmienić logo NASA, była chęć zmiany samej misji agencji, aby służyła do rozwiązywania problemów i miała większy wkład w gospodarkę - co oznaczałoby mniej eksploracji przestrzeni kosmicznej" - powiedział Bill Barry, główny historyk NASA. "Robak został celowo zaprojektowany bez gwiazd i rakiet. Składał się tylko z liter, ponieważ NASA może być czymkolwiek, czym chcesz, w tym agencją kosmiczną" - tłumaczył Barry.

To logo nie cieszyło się zbytnią popularnością wśród pracowników NASA. Według nich, pierwotna wersja znacznie lepiej opisywała dokonania agencji. Nowe logo było proste, zwykłe i jedynie informujące odbiorcę, z czym ma do czynienia. Zostało też stworzone przez dwóch młodych projektantów, a większość pracowników nie została nawet poinformowana o jego zmianie. Dowiedzieli się dopiero patrząc na nowe dokumenty.

W końcu robak został wycofany niemal z dnia na dzień w 1992 r. Decyzję podjął wtedy nowo mianowany administratora NASA, Daniel Goldin. Sądził, że powrót do korzeni przypomina o lądowaniu na Księżycu i pomoże zwiększyć morale. I tak zostało do dziś. Wkrótce, NASA będzie korzystać z dwóch logo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.