Kupiłeś sprzęt za granicą i się zepsuł? Sprawdź, czy naprawisz go na gwarancji

Kupiłeś sprzęt za granicą i się zepsuł? Sprawdź, czy naprawisz go na gwarancji21.09.2015 15:24
Źródło zdjęć: © Fotolia

Kupno sprzętu elektronicznego poza granicami naszego kraju bywa kuszące. Jeśli uda nam się dotrzeć do krajów o niskich podatkach i stref wolnocłowych, to na kupnie telefonu możemy zaoszczędzić kilkaset złotych, a przy komputerachzysk może wynieść ponad 1000 zł. Polacy chętnie przywożą elektronikę z USA, Dubaju, Niemiec a nawet z Hongkongu. Wszystko jest dobrze, dopóki nas sprzęt się nie zepsuje. Okazuje się, że nie zawsze będzie mogli skorzystać z gwarancji i naprawić go w polskim serwisie producenta.

Każda marka stosuje odmienne zasady honorowania uprawnień gwarancyjnych na sprzęt zakupiony poza granicami Polski. Z reguły nie ma większych problemów, jeśli sprzęt kupimy na terytorium Unii Europejskiej. Kłopoty zaczynają się wtedy, kiedy kupimy nasze urządzenie poza jej granicami. Jak to wygląda u poszczególnych producentów? Sprawdziliśmy to w przypadku najpopularniejszych producentów w Polsce.

Samsung

Wszystkie produkty zakupione na terenie Unii Europejskiej objęte są gwarancją honorowaną w Polsce. W przypadku rozbieżności między warunkami gwarancji w miejscu zakupu i w Polsce, Samsung zastosuje polskie warunki - oznacza to np. 2-letni okres ochrony gwarancyjnej dla większości produktów. Ograniczeniem obsługi gwarancyjnej są możliwości techniczne, czyli dostęp do dokumentacji i części zamiennych. W nielicznych przypadkach specyficznych dla danego rynku produktów jesteśmy zmuszeni odesłać klienta do sprzedawcy.

Jeśli mówimy o sprzęcie zakupionym w kraju pozaeuropejskim wtedy naprawa nie będzie możliwa. Chodzi o różnice, często niewielkie, w specyfikacji, a tym samym brak części zamiennych. Jeśli zatem kupimy Galaxy S6 w USA to w przypadku jego awarii serwis odmówi nam naprawy w ramach gwarancji. Polski serwis nie dysponuje odpowiednim oprogramowaniem i częściami zamiennymi. Próba wgrania polskiego oprogramowania może skutkować utratą część funkcji –. np. brakiem obsługi LTE. W takim przypadku musimy odesłać sprzęt do sprzedawcy.

Lenovo

Lenovo może pochwalić się jednym z najbardziej liberalnych programów gwarancyjnych. Międzynarodowa Gwarancja Lenovo (IWS) jest dedykowana dla osób, które zakupiły sprzęt na własny użytek za granicą lub aktualnie znajdują się w podróży poza granicą kraju, w którym sprzęt został zakupiony. Wsparcie realizowane jest dla tych modeli produktów, które są lub też były dostępne w ofercie autoryzowanych partnerów biznesowych Lenovo w danym kraju. Dostępność wsparcia można sprawdzić na stronie internetowej IWS. Oznacza to dokładnie tyle, że jeżeli sprzęt kupiony na drugim końcu świata jest także sprzedawany w Europie, to bez problemu dostaniemy bezpłatną naprawę w ramach gwarancji. Oczywiście serwis poprosi nas o niezbędne dokumenty jak np. dowód zakupu.

LG

W przypadku sprzętów tej koreańskiej marki zasady są proste. LG naprawi wszystkie produkty zakupione na terenie UE, na warunkach gwarancji obowiązujących dla produktów zakupionych w Polsce. Jeśli kupimy sprzęt poza UE serwis odmówi nam bezpłatnej naprawy.

Panasonic

Na terenie Polski Panasonic nie wymaga żadnego dokumentu gwarancyjnego –. wystarczy dowód zakupu. Cała procedura realizowana jest w oparciu o e-gwarancję, która posiada każdy sprzęt pochodzący z oficjalnej dystrybucji. W przypadku, gdy kupimy sprzęt na terenie UE również nie będzie problemu – serwis bez najmniejszego problemu dokona nieodpłatnej naprawy. Różnice występują jednak przy sprzęcie kupionym w innych zakątkach świata.

Możemy się czuć bezpieczni jeśli np. w USA kupimy cyfrowy aparat lub kamerę. Ta grupa urządzeń objęta jest światową gwarancją LWW, co pozwoli nam dokonać naprawy w Polsce. Musimy jednak pamiętać, aby sprzedawca podczas zakupu wypełnił wymagane pola w karcie –. bez tego, serwis odmówi naprawy. Pozostały sprzęt nie zostanie naprawiony.

Microsoft

Jeśli chcemy kupować produkty Microsoftu poza granicami UE, to najlepiej, żeby były to konsole. Niezależnie od kraju zakupu urządzenia, wystarczy ją zarejestrować na swoim koncie Microsoft. Należy jednak pamiętać, że okres gwarancyjny będzie wynosił dokładnie tyle, ile wynosi on w kraju zakupu.

Co do telefonów Lumia to obowiązuje na nie gwarancja europejska (czyli kraje UE + Islandia, Norwegia, Szwajcaria i Turcja), przy czym tu już nie ma potrzeby rejestrowania sprzętu. Gdy kupimy telefon np. we Francji i coś z nim się stanie, udajemy się w Polsce do naszego autoryzowanego serwisu z dowodem zakupu. Jeśli sprzęt jest kupiony poza terytorium UE to serwis zaproponuje nam naprawę odpłatną, o ile taka będzie w ogóle możliwa –. różnica w częściach i oprogramowaniu.

Asus

Asus sprzedaje na świecie wiele sprzętów z międzynarodową gwarancją i to właśnie o nią powinniśmy pytać sprzedawcę. Taki sprzęt może być reklamowany w Polsce i innych krajach, które wymienione są w karcie gwarancyjnej. Co specyficzne - w przypadku sprzętu kupionego w innym kraju, a reklamowanego w Polsce, części takie jak np. klawiatura wymieniane będą na ich lokalne odpowiedniki. Klawiatura z chińskim czy japońskim układem zostanie wymieniona na klawiaturę US (takich standardowo używa się w Polsce).

Ze względu na różnorodność pakietów serwisowych, sprzęty sprzedawane na świecie mogą być wyposażone w inną niż międzynarodowa, gwarancję. Jeśli gwarancja nie obowiązuje w kraju w którym Klient oczekuje naprawy, wówczas Asus zaoferuje nam usługę płatną. Warunki opisane powyżej dotyczą komputerów, laptopów i tabletów. Nie są nimi objęte np. karty graficzne albo routery.

Sony

W przypadku Sony reguły są podobne, jak w przypadku innych producentów. To, co kupimy na terenie Unii Europejskiej zostanie bez najmniejszego problemu naprawione w Polsce. Niektóre zapisy mogą się jednak różnić w poszczególnych krajach, np. w Wielkiej Brytanii produkty sprzedawane są ze standardową roczną gwarancją producenta. Oznacza to, że taki okres gwarancyjny będzie również obowiązywał w Polsce.

Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku komputerów Vaio. Te naprawimy bezpłatnie praktycznie w każdym kraju na świecie.

Apple

Jeśli zdecydujecie się na kupno sprzętu Apple za granicą, to możecie w pełni liczyć na pomoc polskiego serwisu. Z informacji uzyskanych od autoryzowanego serwisu Apple –. firmy iMad – wiemy, że serwis honoruje wszystkie karty gwarancyjne wystawione dla sprzętu kupionego w UE. W przypadku komputerów nie będzie też problemów, jeśli kupimy je np. w USA. Nieco odmiennie sprawa wygląda w przypadku telefonów i tabletów. iPady wyposażone w łączność komórkową, a także telefony iPhone powinny być naprawione w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu na koszt producenta. Niestety, naprawa niektórych z modeli nie jest możliwa – szczególnie tych, które sprzedawane są za pośrednictwem operatorów komórkowych. Różne umowy serwisowe, a czasem także inne oprogramowanie mogą uniemożliwić naprawę w Polsce. iMad zaleca, aby kupując sprzęt za granicą, szczególnie poza Unią Europejską, wybierać autoryzowane punkty sprzedaży Apple, w których sprzedawane są urządzenia bez modyfikacji dla operatorów.

To jest ciekawe - Sprzęt sam poinformuje o swojej usterce:

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.