Instagram dobry na... odchudzanie

Instagram dobry na... odchudzanie09.10.2013 16:00
Źródło zdjęć: © chip.pl

Naukowcy z uniwersytetu Brigham Young w Stanach Zjednoczonych przeprowadzili badania nad wpływem oglądania fotografii jedzenia na Instagramie na pobudzenie apetytu oglądających. Wyniki okazały się zaskakujące.

Zanim przystąpimy do omówienia samych badań, warto w ogóle zadać pytanie, czy miały one jakiś sens. Z pewnością odpowie na nie twierdząco każdy, kto wśród znajomych ma osoby co chwila udostępniające zdjęcia jedzenia. Czasami można odnieść wrażenie, że Instagram lub/i Facebook lub/i Pinterest powstały właśnie po to, by nieustannie pobudzać nasze kubki smakowe!

Ale czy na pewno pobudzać? Badacze przeprowadzili prosty eksperyment, aby to sprawdzić. Zgromadzili dwie grupy osób, którym przez pewien czas wyświetlali Instagramowe zdjęcia jedzenia. Różnica polegała na tym, że pierwsza grupa oglądała fotografie różnego rodzaju słonych zakąsek, natomiast drugiej wyświetlano same słodkości. Następnie obie grupy poczęstowano słonymi orzeszkami ziemnymi.

Okazało się, że grupa, która naoglądała się już zdjęć słonych przekąsek (w tym także orzeszków) zareagowała na poczęstunek ze znacznie mniejszym entuzjazmem –. i znacznie mniej ich zjadła!

Jeden z badaczy, profesor Ryan Elde, tłumaczy efekt eksperymentu w następujący sposób. Mózgi osób, które oglądały przez dłuższy czas zdjęcia słonych przekąsek wytworzyły u nich poczucie, że jadły już one pokazywane produkty. A nawet więcej –. wytworzyły poczucie znudzenia określonym smakiem, mimo że w rzeczywistości do żadnej konsumpcji oczywiście jeszcze nie doszło.

Jaki stąd wniosek? Jak sugeruje inny członek zespołu badaczy z uniwersytetu Brigham Young, Jeff Larson, Instagram może być całkiem efektywnie wykorzystywany jako element wspomagający odchudzanie. Jeśli najdzie nas ochota na jedzenie (zwłaszcza słodycze albo produkty typu fast food), wystarczy jak najszybciej wyszukać odpowiednie zdjęcia i oglądać, oglądać, oglądać...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.