GUS: Polacy wysłali miliard SMS-ów mniej

GUS: Polacy wysłali miliard SMS-ów mniej25.09.2018 14:10
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, spada liczba wysyłanych w Polsce SMS-ów. Czy to oznacza, że technologia mająca 25 lat odchodzi na emeryturę? Niekoniecznie.

Główny Urząd Statystyczny opublikował właśnie raport „Poczta i telekomunikacja – wyniki działalności w 2017 roku”, z którego wynika, że Polacy w ubiegłym roku wysłali 49,2 mld SMS-ów, prawie miliard mniej niż w 2016 roku - informuje firma Infobip.

"Miliard mniej SMS-ów" robi wrażenie, ale średnia na głowę już aż tak szokująca nie jest. Z danych GUS wynika, że w 2017 roku każdy abonent polskich sieci nadał średnio 944 krótkie wiadomości tekstowe. Czyli raptem o 22 mniej niż 12 miesięcy wcześniej. SMS-y tracą na popularności, ale wciąż często z nich korzystamy.

I to wbrew pozorom nie powinno się zmienić, mimo konkurencji ze strony internetowych komunikatorów.

- Chciałabym podkreślić, że każdego roku rośnie liczba SMS-ów, które firmy i marki wysyłają do swoich klientów za pośrednictwem platform komunikacyjnych. Takie rozwiązanie pozwala wysyłać masowo nie tylko wiadomości tekstowe, ale również prowadzić zintegrowaną komunikację z wykorzystaniem np. WhatsApp czy wiadomości głosowych. – komentuje Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip zajmującej się marketingiem mobilnym

SMS-y mają swoich przeciwników - do których należy m.in. Grzegorz Burtan z redakcji WP Tech- ale dla Polaków to ważne narzędzie w komunikacji. SMS-y traktujemy na tyle osobiście i na tyle rzadko je otrzymujemy, że 98 proc. wiadomości odczytujemy w ciągu 3 min od otrzymania.

To szczególnie ważne dlatego, że to właśnie za pomocą SMS-ów operatorzy od niedawna wysyłają wiadomości z ostrzeżeniem. W wakacje rozpoczął się pilotaż usługi, która w pełnym wymiarze będzie realizowana od 12 grudnia 2018 roku. W czasie upałów system ostrzegał przed burzami, teraz - przed silnym wiatrem. Będzie miał sens również zimą, wysyłając ostrzeżenia przed opadami czy mrozem. To kolejny dowód na to, że nieprędko przestaniemy SMS-y otrzymywać.

Powodów tak naprawdę jest znacznie więcej. Z badania “Komunikacja SMS w firmach 2017” wynika, że aż 73 proc. polskich firm wysyłających SMS, wykorzystuje je do przekazywania powiadomień - statusów zamówienia, kodów weryfikujących, przypomnień. SMS-y nie kojarzą się już ze spamem i SMS-ami premium - drogimi usługami, często aktywowanymi przypadkiem - a z rzetelnym kanałem przekazywania informacji. Chociaż oszustw rozsyłanych za pomocą SMS-ów rzeczywiście nie brakuje.

Przestępcy wykorzystujący SMS-y to nie jedyny problem technologii. Jak narzekał Grzegorz Burtan, ta jest po prostu przestarzała i przegrywa z nowoczesnymi internetowymi komunikatorami, które pozwalają dzielić się filmami, zdjęciami czy animacjami. Tyle że i to może się wkrótce zmienić, bo na horyzoncie jest nowy format wiadomości tekstowych - RCS.

Czym różni się od tradycyjnych, nieśmiertelnych SMS-ów? Przede wszystkim użytkownicy otrzymają możliwość wysyłania różnych plików multimedialnych aż do 100 MB. Czyli znacznie więcej niż w przypadku MMS-ów, o SMS-ach nie wspominając. Będą też rozmowy grupowe, możliwość współdzielenia plików oraz otrzymywanie informacji, kto odczytał wiadomość.

Słowem: RCS ma funkcje typowego, współczesnego komunikatora. Jest jednak jedna, acz znacząca różnica - będzie można z niego korzystać praktycznie z automatu, ponieważ nowe telefony od razu będą go obsługiwać. Bez konieczności zakładania konta, jak jest to w przypadku internetowych komunikatorów.

O tym, że użytkownicy zainteresowani są dzieleniem się multimediami, świadczy rosnąca popularność MMS-ów. Począwszy od 2010 roku liczba nadanych multimedialnych wiadomości wzrosła ponad pięciokrotnie. W 2017 roku każdy abonent polskich sieci telekomunikacyjnych wysłał średnio 28 MMS-ów, czyli o 9 więcej niż 12 miesięcy wcześniej.

Wyniki opublikowane przez GUS przeczą więc temu, że dziś do komunikacji używa się wyłącznie internetowych komunikatorów. I każą sugerować, że nieprędko się to zmieni: nadal będziemy wierni wiadomościom wysyłanym przez telefon.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.