Gracz "FIFA" dzięki RODO dowiedział się, ile pieniędzy stracił

Gracz "FIFA" dzięki RODO dowiedział się, ile pieniędzy stracił26.07.2018 10:29
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

RODO kojarzy nam się z irytującymi mailami, które zasypały nas przed i po 25 maja. Nowe przepisy okazują się jednak przydatne, o czym przekonał się jeden z grających w "FIFA".

Jak informuje Eurogamer, jeden z graczy "FIFA 17" i "FIFA 18" postanowił skorzystać z nowych przepisów. 25 maja, kiedy RODO zaczęło obowiązywać, zwrócił się z prośbą do EA Sports o udostępnienie posiadanych przez firmę związanych z nim danych. Poza standardowymi i spodziewanymi informacjami - jak np. rozmowy audio z pomocą techniczną - otrzymał też podsumowanie wydatków w grze. I po zobaczeniu kwoty zdębiał.

Rachunek zdradził, że tylko w dwóch edycjach - "FIFA 17" i "FIFA 18", a więc w ciągu niecałych dwóch lat - na wirtualne przedmioty wydał przeszło 10 tys. dolarów. Eurogamer dokładnie przyjrzał się udostępnionym dokumentom i szacuje, że suma może być wyższa - mowa nawet o 16 tys. dolarów.

RODO jednak pomaga

Oczywiście wystarczyło śledzić swoje bankowe konto, by samemu kontrolować wydatki, ale pewnie nie każdy sprawdza je regularnie. Na dodatek pojedyncze wydawane sumy są nieduże i drobne wydatki mogą umknąć. Dopiero ich podsumowanie wskazuje, ile tak naprawdę się wydało. I pewnie gdyby nie RODO, twórcy z EA Sports niezbyt chętnie dzielili się takimi danymi. Teraz nie mieli wyjścia.

RODO zmusiło też Apple czy Google do ujawnienia zebranych informacji związanych z kontem. To dobra wiadomość - wielu użytkowników dowiedziało się, że ma taką opcję i wreszcie z niej skorzystało.Chociaż trzeba pamiętać, że giganci technologiczni robią wszystko, by nie ujawnić zbyt dużo. Pierwsze analizy wskazują na to, że firmy mają sposób, by RODO za bardzo ich nie dotknęło.

Zresztą EA Sports nie jest wyjątkiem. Według osoby, która domagała się ujawnienia szczegółowych danych, twórcy nie przekazali informacji na temat konkretnych paczek, które kupił. Wydawca obiecuje jednak, że i te zostaną przekazane. To pokazuje, że wciąż trzeba się "szarpać", by dostać coś, co przepisy powinny gwarantować.

Ale RODO i tak nam pomaga. Po pierwsze, wreszcie możemy śledzić wszelką aktywność związaną z kontem oraz zebrane dane. Po drugie, mamy nad swoją prywatnością większą kontrolę. Boleśnie odczuwa to Facebook. Europejskie przepisy o RODO już wpłynęły na ograniczenie przychodów. Wymusiły zmiany w regułach prywatności na Facebooku i w procesie rejestracji, co skłoniło część użytkowników do wybrania opcji reklam niespersonalizowanych.

Mikrotransakcje - nowa żyła złota

Przykład gracza, który w ciągu dwóch lat wydał sporo ponad 10 tys. dolarów w grze, za którą przecież wcześniej zapłacił, pokazuje, jak wciągające może być kupowanie wirtualnych przedmiotów. Także w Polsce. Z badań wynika, że w ciągu trzech miesięcy Polacy wydają średnio 63 zł w ramach dodatkowych mikrotransakcji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.