Giganci polskiego internetu wypowiadają wojnę "patostreamerom"

Giganci polskiego internetu wypowiadają wojnę "patostreamerom"29.11.2018 10:11
Źródło zdjęć: © Facebook.com | danielmagical

Alkohol, burdy na wizji, a nawet nakłanianie do pedofilii - to ciemna strona polskiego internetu. Patostreamy obecne są nawet na YouTube. Najwięksi w polskim internecie chcą z tym walczyć. Deklarację podpisało m.in. Google Polska czy wykop.pl.

Patostreamy opływają wulgaryzmami i treściami nieodpowiednimi dla najmłodszych. To najłatwiejszy sposób na "ubarwienie" swoich transmisji, których widzami są głównie dzieciaki i młodzież. Wprawdzie najpopularniejsi tego typu "twórcy" w końcu zniknęli z YouTube'a, ale zanim do tego doszło, w sieci nie brakowało szokujących materiałów.

Ich autorzy "wsławili się" namawianiem nieletnich dziewczynek do rozbierania się przed nimi, obrażaniem ich, życzeniem im gwałtu i śmierci. Są "znani" z upijania się, obrażania domowników czy bicia swojej dziewczyny. Nikt tego nie oglądał, to tylko przykra nisza? Nie dość, że licznik wyświetleń bił jak szalony, to jeszcze nie brakowało osób, które z chęcią wpłacały pieniądze, nagradzając za takie zachowanie. Właściwie czas przeszły nie jest odpowiedni, bo nadal nie brakuje w internecie "patostreamerów".

Wkrótce może się to jednak zmienić. Już powstała deklaracja uczestników Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie.

Brzmi buńczucznie? Ruch należy traktować poważnie, skoro deklarację podpisało m.in. Ministerstwo Cyfryzacji, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Orange czy giganci polskiego internetu: wykop.pl, Google Polska, a także popularni youtuberzy i agencje.

W trakcie spotkania "zgłoszono liczne postulaty podjęcia działań, które mogłyby prowadzić do ograniczenia samego zjawiska patostreamingu oraz jego destrukcyjnych skutków społecznych i wychowawczych". Najważniejsze punkty to:

  • Przygotowanie sprofilowanych instrukcji: „Co robić, gdy zetknę się z patotreściami w sieci?”.
  • Wypracowanie mechanizmów, które pozwolą zwiększyć skuteczność zgłoszeń przypadków występowania patotreści platformom internetowym.
  • Dążenie do stworzenia instytucji na wzór komisji etyki reklamy, która mogłaby się zająć monitorowaniem zjawisk związanych z patostreamingiem.
  • Postulowanie zmian w prawie, które prowadziłyby zarówno do ograniczenia możliwości zarabiania na tym procederze, jak i pokusy sponsorowania go

Szczególnie cieszyć może "postulowanie zmian w prawie". Owszem, na razie to tylko postulaty, ale najważniejsze, że coś w tym kierunku już się robi. Pozostaje więc czekać na pierwsze efekty. Walka nie będzie prosta, skoro popularność patostreamerów jest tak duża, że ci organizują nawet własne imprezy.

Jednak ostatnie działania Ministerstwa Cyfryzacji pokazują, że można "przycisnąć" internetowego giganta, aby - przynajmniej w teorii - usprawnić jego działanie na terenie kraju. Facebook w bezprecedensowej decyzji wszedł w stałą współpracę z lokalną, polską administracją.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.