Firma windykacyjna VEX wydzwania do Polaków. Nie są zadłużeni, a windykator ich nęka

Firma windykacyjna VEX wydzwania do Polaków. Nie są zadłużeni, a windykator ich nęka26.07.2019 17:00
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Molecki/East News

Firma windykacyjna VEX rozsyła wiadomości i nęka przypadkowe osoby. Dostaliście SMS o niepokojącej treści, ktoś wydzwania z dziwnych numerów, a po odebraniu cisza? To może być próba wyłudzenia pieniędzy pod postacią nieistniejącego długu.

Na jednej z Facebookowych grup natrafiliśmy na post internautki skarżącej się na dziwnego SMS-a oraz serię połączeń z różnych numerów. Skupmy się najpierw na wiadomości. "Uporczywie nie odbierasz gdy dzwoni biuro windykacji. Zlosliwie nie oddzwaniasz (...) Unikanie kontaktu daje nam prawo probowac Cie zastac w domu" (pis. oryg.) - brzmi treść SMS-a.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

Pomijając już absurdalną gramatykę, taki sposób zwracania się do potencjalnego dłużnika jest karygodny. Potem pojawiły się telefony. Po ich odebraniu, dziewczyna nie usłyszała żadnej odpowiedzi. To były "głuche telefony", a więc zablokowała potencjalnego windykatora. Oto numery, które dzwonią i piszą w sprawie windykacji: 795921248, 791548479, 713067890.

To jednak nie wystarczyło. Kolejnego dnia pojawiła się seria połączeń z innego numeru prywatnego. I to z samego rana - około godziny 7. Jak mówi w rozmowie z WP Tech internautka - swojego numeru nigdzie i nikomu nie podawała, ani nie jest zadłużona. W dodatku jest osobą niepełnoletnią, a więc windykatorzy nie mają podstaw sugerować, że może być dłużniczką.

O całą sprawę postanowiliśmy zapytać w odpowiednim miejscu. Jak przeczytacie na dole artykułu, w lipcu 2018 roku prezes UOKiK podjął decyzję w sprawie spółki VEX. Nieuczciwi windykatorzy zostali ukarani 20 tysiącami złotych grzywny. Według informacji, które otrzymaliśmy dzisiaj od UOKiK, w dalszym ciągu wpływają sygnały konsumentów, którzy skarżą się na działania spółki VEX z Wrocławia.

Zobacz też wideo: Jak chronić się przed Phishingiem?

Inni internauci również otrzymali podobne SMS-y. W jednym z nich natrafiliśmy na nazwę firmy windykacyjnej VEX. Wiadomość jest dosyć długa, a treść aż roi się od niegramatycznych sformułowań. Na końcu trafiamy na adres e-mail należący do firmy VEX - fax@vex.com.pl.

Źródło zdjęć: © Facebook.com
Źródło zdjęć: © Facebook.com

Napisaliśmy więc maila, udając osobę zadłużoną. Natychmiast przyszła do nas automatyczna odpowiedź zawierająca imponujące 29312 znaków. W e-mailu kilkanaście razy padają hasła typu "zapłać", "ryzykujesz", "zadzwoń". Są też linki do portali pożyczkowych czy agregatorów dłużników typu dlugi.info. Wiadomość ewidnentnie sugeruje nam natychmiastową płatność. Mimo że nie mamy żadnego długu.

Strona internetowa firmy windykacyjnej VEX znajduje się pod adresem vex.pl, więc coś tu nie pasowało. Sprawdziliśmy jednak na stronie dns.pl/whois i okazuje się, że zarówno adres vex.pl, jak i vex.com.pl prowadzą nas na ten sam serwer. Co więcej, próbowaliśmy dzwonić na numery telefonu podawane przez internautów oraz numer podany w Google. Bezskutecznie - nikt nie odbiera. Czyżby był to tylko automat?

Sprawdziliśmy VEX sp. z o. o. w KRS

Teoretycznie VEX sp. z o. o. rzeczywiście istnieje. Firma jest jednak zarejestrowana w tak zwanym wirtualnym biurze, pod adresem Wita Stwosza 16 we Wrocławiu. W przypadku przedsiębiorstw działających na granicy prawa to bardzo popularny zabieg. W ten sposób chronią się przed ewentualnymi wizytami niezadowolonych "klientów".

Dzwonią z VEX numery 795921248, 791548479, 713067890 - co zrobić?

W odpowiedzi na nasze pytania UOKiK przesłał instrukcję dla osób, z którymi kontaktuje się spółka VEX. Konsumenci mogą zwrócić się do UOKiK-u, który zbada, czy działanie spółki nie narusza przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Prezes UOKiK-u, po uprawomocnieniu się decyzji, ma prawo zweryfikować, czy przedsiębiorca zastosował się do jej treści i zaniechał stosowania zakazanych praktyk.

UOKiK proponuje też skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Udzielą wam jej miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów (znajdziecie ich tutaj)
oraz niektóre organizacje np. dlakonsumenta.pl . UOKiK informuje także, aby sprawdzić, czy natrętne zachowanie osób działających w imieniu spółki VEX nie podchodzi pod stalking, określony w art. 190a kodeksu karnego. Wówczas sprawę należy zgłosić na policję lub do prokuratora.

To nie pierwszy raz dla firmy VEX - UOKiK już raz ukarał firmę

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko nielegalnym praktykom firmy windykacyjnej VEX w listopadzie 2016 roku. Wówczas urząd podjął działania przeciwko zastraszaniu zadłużonych osób. Według informacji na stronie UOKiKU, firma VEX zmuszała konsumentów do natychmiastowej spłaty długu poprzez agresywną praktykę.

Pracownicy VEX kontaktowali się z bliskimi, sąsiadami czy znajomymi osób zadłużonych, oczywiście bez ich zgody. Podawali nazwę firmy oraz prosili, aby przekazali osobie zadłużonej prośbę o kontakt. "Ponadto Vex, kontaktując się z dłużnikami, nie podaje im pełnych informacji o wysokości długu ani wyraźnie identyfikujących przedsiębiorcę jakiemu zalegają ze spłatą" czytamy.

Prezes UOKiK nakazał spółce zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem działań windykacyjnych i nałożył na nią karę w wysokości 20 tys. zł (20 122 zł). Firma złożyła odwołanie od decyzji, ale w maju 2019 roku zostało ono odrzucone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok nie jest prawomocny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.