Finanse przyszłości 2016 - raport

Finanse przyszłości 2016 - raport24.08.2016 15:43
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jak i czym będziemy płacić w przyszłości? Internet mobilny daje wiele możliwości, z których część jeszcze wczoraj nowatorska, dziś wychodzi z użycia. Trudno więc formułować definitywne opinie na temat przyszłości branży finansowej, ale specjaliści zgadzają się co do jednego - rynek zdobędą ci, którzy proces płatności jak najbardziej uproszczą. Przed bankami, które do tej pory głównie go komplikowały, stoją więc niemałe wyzwania.

Przede wszystkim - muszą uporać się z ofensywą spółek technologicznych, które dość śmiało zaczynają panoszyć się na ich terenie. Giganci formatu Apple, Samsunga, Google czy Facebooka sporo krwi napsuli już tradycyjnej prasie, mediom, rynkowi muzycznemu i filmowemu, ale... to ciągle nie koniec. Wszyscy z rożnym skutkiem eksperymentują także z systemami oferującymi płatności. I choć Facebook póki co nie zdobył sympatii internautów, a Apple nie spieszy się do Polski, Samsung Pay i Android Pay już za chwilę pojawią się także u nas.

By aplikacje działały, wystarczy „podpiąć”. kartę do urządzenia wyposażonego w technologię NFC, a w celu dokonania płatności - zbliżyć je do terminala, potwierdzić decyzję poprzez odcisk palca. Rewolucja? Być może, ale z jej obwieszczeniem każą wstrzymać się dotychczasowe doświadczenia Apple Pay. Ten system, który działa w niemal bliźniaczy sposób co konkurenci, przekonał do siebie banki w USA, Kanadzie, a nawet w Chinach, ale już w Australii napotkał problemy. Cztery największe odmówiły współpracy z gigantem. Być może powodowane obawami o bezpieczeństwo, a być może - utratę pozycji.
Banki nie zamierzają bowiem łatwo ustępować pola i same coraz odważniej eksplorują świat nowych technologii, proponując klientom własne produkty. Obok “zwykłych”. aplikacji bankowych powstają także nowe, które mają umożliwić płatności tylko i wyłącznie telefonem komórkowym, z pominięciem karty. Obecnie na rynku płatności funkcjonuje już kilka rozwiązań tego typu, między innymi BLIK, IKO, płatności NFC - zarówno NFC SIM, jak i HCE.
Jest o co walczyć. Według przewidywań Visa Europe, do 202. roku ponad połowa wszystkich transakcji bezgotówkowych będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Tylko w Polsce ponad 60 procent konsumentów jest zainteresowanych płaceniem w sklepie przy pomocy smartfona. Aż dwie trzecie Polaków przewiduje, że za pięć lat co najmniej raz w tygodniu zapłaci mobilnie.
Ale finanse przyszłości to nie tylko płatności mobilne. Skanowanie tęczówki lub odcisków palców zamiast wpisywania PIN-u lub otrzymywanie spersonalizowanej oferty, tworzonej przy pomocy Big Data to przyszłość relacji klient - bank. Już dzisiaj rośnie zaufanie do biometrii i coraz więcej klientów chętnie zastąpiłoby nią PINY do uwierzytelniania płatności. Na takie rozwiązanie zdecydowałoby się aż 6. procent Europejczyków - wynika z najnowszego badania „Biometric Payments” agencji Populus, przygotowanego dla firmy Visa. Największym zaufaniem cieszy się skanowanie linii papilarnych (81 proc.) lub tęczówki oka (76 proc.), dużo mniejszym rozpoznawanie głosu (12 procent).
I m.in. na tym polu wyrastają kolejne zagrożenia dla tradycyjnych banków. Banki mobile-only, które w ostatnim czasie zwracają uwagę inwestorów na całym świecie to niewielkie firmy, które z tradycyjnymi instytucjami finansowymi nie mają - oprócz licencji bankowej - wiele wspólnego. Przypominają technologiczne start-upy i jak to start-upy energiczniej dopasowują się do potrzeb konsumenta, wprowadzając takie nowinki jak na przykład logowanie za pomocą selfie czy skanowanie układu krwionośnego palca. Tradycyjne banki mogą oczywiście zrobić to samo, ale elastycznością i dynamiką znacznie ustępują młodszym konkurentom.

Wciąż cieszą się jednak jeśli nawet nie sympatią to zaufaniem klientów i na razie trudno sobie wyobrazić, by rozpłynęły się w wirtualnym świecie.

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.