"Facebook nie działa". Tak, to ogromny problem

"Facebook nie działa". Tak, to ogromny problem22.02.2018 13:04
Źródło zdjęć: © WP.PL

Poczułem się jak Tom Hanks w filmie "Terminal". Mnie też nie chciano wpuścić i zabrano paszport. Ten cyfrowy. O nazwie "Facebook". A wszystko dlatego, że serwis przestał działać.

Facebook nie działa” - napisał mi kolega. Nie działa to nie działa, trudno, pewnie zaraz wstanie, tak jak zwykle. Nie zrobiło to na mnie żadnego wrażenia, dopóki nie chciałem posłuchać piosenki. Wszedłem na Spotify, klikam zaloguj i… nic. No tak - przecież moje konto powiązane jest z Facebookiem. I nie tylko to. Loguję się w ten sposób również w innych miejscach, ze zwykłego lenistwa. Prosta awaria pokazała, że to bardzo zły pomysł.

Facebook wstał po 15 minutach. Ale wyobraźmy sobie, że nie działa przez pół dnia. Albo całą dobę. Tydzień. “Szczerze to ten komunikat może być nawet na zawsze” - tak skomentował awarię jeden z czytelników serwisu money.pl. Nie zgadzam się. Ja miałbym z tym spory problem.

Nawet na Naszej-Klasie można logować się kontem na Facebooku, co jest nie tylko zabawne, ale też oznacza, że da się to zrobić wszędzie i chętnie z tego skorzystamy. A awaria Facebooka nam to blokuje. To tak, jakby ktoś nam zabrał paszport na lotnisku. “Tu nie możesz wejść, tam też, czekaj i siedź spokojnie”. Wiele miejsc, za które zapłaciłem - jak wspomniane wcześniej Spotify - staje się dla mnie niedostępne lub ograniczone. Mój cyfrowy paszport nie działa, bez Facebooka niewiele mogę.

Trzeba też pamiętać, że poważna i długotrwała awaria Facebooka pociągnęłaby za sobą inne serwisy należące do grupy. Np. Instagram, WhatsApp czy Messenger. Niedziałający komunikator narobiłby jeszcze więcej kłopotów. Z wieloma osobami łączy mnie tylko Facebook - nie mam ich numerów telefonów czy maili. Kontakt byłby utrudniony.

Podobnie jak praca. Facebook ułatwia współpracę, pozwalając na grupowe rozmowy czy wideokonferencje. Jasne, to samo można zrobić np. za pomocą Gmaila, ale czy wszystkie wasze kontakty są również w innych serwisach społecznościowych? Facebook uprościł komunikację, zbierając większość w jednym miejscu. W przypadku innych stron jesteśmy rozproszeni.

A teraz wyobraźmy sobie, że pada również Google. Nie potrzeba wielkiej fantazji, skoro podobny scenariusz niemalże przerabialiśmy - awaria chmury Amazonu spowodowała, że pół internetu przestało działać. Bez konta Google tracimy dostęp do poczty, nie możemy się nawet zalogować na własne urządzenie z Androidem. Wszystko, co trzymaliśmy np. na Dysku Google - zdjęcia, pliki, dokumenty - przepada. Awaria Facebooka to jak ucięcie jednej ręki, zepsute Google - drugiej. I niewiele możemy z tym zrobić.

“Też mi afera” - tak często komentowane są awarie Facebooka. Owszem, to nie żaden koniec świata. Jednak fakt, że na jakiś czas pada usługa, z której korzysta 2 mld użytkowników na całym świecie, to dobra okazja do przemyśleń. I sygnał, że na wszelki wypadek czas uzależnić się od gigantów. Nie mam zamiaru krytykować Facebooka czy Google’a - byłoby to zresztą głupie, skoro z ich ułatwień korzystam, bo to wygodne. Ale wystarczy jedna poważna awaria, by mocno odczuć jej skutki. Dlatego zawsze warto być gotowym i trzymać ważne dane w zapasie, a logować się do serwisów innym kontem. Ja o tym zapomniałem i 15 minutowa przerwa w działaniu Facebooka pokazała, że to duży błąd.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.