Dlaczego Elon Musk wybił szybę w Cybertrucku? Ja nie dałem się na to nabrać

Dlaczego Elon Musk wybił szybę w Cybertrucku? Ja nie dałem się na to nabrać25.11.2019 12:44
Źródło zdjęć: © FR170512 AP/Associated Press/East News

Elon Musk otacza się nie tylko genialnymi naukowcami, ale też mistrzami od marketingu. Dlatego nie można traktować zbyt poważnie wszystkiego, co robi i mówi. Ani wierzyć w przypadek podczas prezentacji nowych produktów, które firmuje własnym nazwiskiem.

Od piątku co chwilę widzę w sieci nową Teslę Cybertruck. Nic dziwnego - tak odważnej/absurdalnej (niepotrzebne skreślić) propozycji świat motoryzacji nie widział od dawna.

Cybertruck pojawiał się przez weekend wszędzie. Głównie w memach, ale też w artykułach tłumaczących, dlaczego szyba ciężarówki pękła od uderzenia stalową kulą. Nie podważam naukowych dowodów - po prostu widzę wyraźnie, że to nie była nieplanowana wtopa.

Właściwe pytanie: dlaczego szyba została wybita?

Elona Muska znamy nie od dziś. To człowiek, który wysłał swój własny kabriolet w kosmos, tylko po to, aby pokazać że może. Takie było powszechne przekonanie. Wysłanie auta za 200 tysięcy dolarów w kosmos było genialną zagrywką marketingową.

Cały świat oglądał, jak Tesla wznosi się w powietrze. Przez kolejne kilkanaście dni, internet był przepełniony rozgorączkowanymi komentarzami, memami, przeróbkami wideo i artykułami. W ten sposób Elon Musk nie tylko przetestował możliwości rakiety Falcon Heavy, ale też zrobił darmową reklamę swoim dwóm firmom - SpaceX i Tesla.

W piątek 22 listopada Elon Musk zaprezentował nowe auto - Tesla Cybertruck. W trakcie "show" najpierw zrzucono stalową kulę na samo zbrojone szkło Tesli - bez towarzystwa auta. Zero uszkodzeń. Następnie Franz von Holzhausen, główny projektant Tesli, chwycił w dłoń stalową kulę i rzucił nią bezpośrednio w szybę auta. Tesla Armor Glass pękło, chociaż w zamyśle miały być totalnie kuloodporne.

Fizycy twierdzą, że szyby zostały zamontowane w Cybertrucku w niewłaściwy sposób. Nie pozostawiono im odpowiedniego luzu lub amortyzacji. Aby działać w odpowiedni sposób, czyli odbijać zbliżający się obiekt, muszą mieć możliwość wibrowania.

Niezapomniany Cybertruck

W 2018 roku Tesla zatrudniała prawie 50 tysięcy osób. Chcecie mi powiedzieć, że w tak ogromnej firmie nikt nie miał pojęcia, jak działa szyba, którą projektują? To absurd. Elon Musk doskonale wiedział, co za chwilę się stanie. Tesla Armor Glass pęka i cały świat ma o czym mówić. Udowodnił to z resztą, pokazując wideo z testów szyby.

Elon Musk stosuje genialne praktyki reklamowe, które z pozoru mogą wydawać się niezrozumiałe. Trzeba tylko spojrzeć na nie z odpowiedniej strony. Każdy absurd budzi ogromny rozgłos. A to, czy mówi się o nim dobrze, czy źle, po jakimś czasie przestanie kogokolwiek obchodzić. Nazwisko czy nazwa pozostaną w pamięci na długo.

A Elon Musk jest kontrowersyjny i absurdalny kiedy tylko ma okazję. Wymieniać można by setki takich sytuacji, ale przypomnijmy te najważniejsze:

  • Pomysł zbombardowania Marsa przy pomocy bomb atomowych, aby doprowadzić do terraformacji, czyli zmiany klimatu;
  • Palenie marihuany podczas wywiadu w radiu;
  • Wystrzelenie w kosmos Tesli Roadstera, wartego 200 tysięcy dolarów;
  • Wielka emigracja z internetu, która trwała ledwie 3 dni;
  • Stwierdzenie, że kosmici na pewno istnieją.

Co więcej, niektóre porażki przekuwa w sukces. Po serii nieudanych lądowań dopalaczy rakiety Falcon 9, SpaceX opublikowało wideo pod tytułem "How Not to Land an Orbital Rocket Booster" ("Jak nie lądować dopalaczami rakiety"). Serię nieudanych prób zamieniono w zabawny filmik, który internauci obejrzeli ponad 14,5 miliona razy.

Taktyka "błyśnięcia" nie zawsze mu się udaje. W ubiegłym roku Elon Musk zdołał także przesadzić z kontrowersją. Zachował się jak najgorszy cham, nazywając człowieka, który ratował dzieci z jaskini w Tajlandii, pedofilem. Ratownik zarzucił mu, że pojawienie się jego zespołu na miejscu to tylko zagrywka PR-owa.

To nie jedyny raz, gdy Musk przegiął. I - patrząc na jego internetową działalność - na pewno nie ostatni.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.