Atakują skrzynki pocztowe Polaków. Tradycyjne, nie internetowe

Atakują skrzynki pocztowe Polaków. Tradycyjne, nie internetowe17.04.2018 11:22
Źródło zdjęć: © WP.PL

Informację o zmianie numeru konta spółdzielni otrzymali mieszkańcy jednego z łódzkich osiedli. Oszuści wracają do korzeni - szukają bardziej tradycyjnych metod na wyłudzenie pieniędzy.

"Informujemy, że S.M. Czerwony Rynek nie dokonywała żadnych zmian numerów kont bankowych do wnoszenia opłat za lokale, o czym mogą mówić fałszywe informacje pojawiające się w skrzynkach pocztowych" - taką informację znaleźli mieszkańcy jednego z łódzkich osiedli. To reakcja na działania oszustów, którzy podszywali się pod spółdzielnie i próbowali nakłonić właścicieli do wpłaty pieniędzy na ich konto.

Zwykle informujemy o oszustwach internetowych, ale jak widać przestępcy działają też lokalnie. Podrabiają nie maile, ale listy od różnych instytucji. Metoda może być skuteczna, bo szczególnie starsi mieszkańcy mogą uwierzyć fałszywej spółdzielni.

Zagrożenie występuje w całej Polsce, bo to nie pierwszy tego typu przypadek. Pod koniec roku przestępcy wykorzystywali fakt, że zmienił się sposób płatności w ZUS-ie. Regionalne oddziały z całej Polski ostrzegały wówczas, że do płatników docierają fałszywe listy łudząco podobne do oryginałów. Zawierały nieprawidłowy numer rachunku. Ofiara zamiast wysłać pieniądze do ZUS-u, przelewała je na konto oszustów.

Z kolei w listopadzie 2017 roku mieszkańcy Jaworzna znaleźli w swoich skrzynkach pocztowych rachunki wystawione rzekomo przez… PornHub. Czyli jedną z największych stron z filmami pornograficznymi. “Namierzony” użytkownik miał zapłacić 250 zł za “niepłacenie zakupu filmów VIP”. Podano numer konta i zagrożono, że jeśli nie uiści się sumy, sprawa zostanie skierowana na drogę sądową.

Przestępcy atakują listownie, nie zapominają też o telefonach. I wcale nie chodzi o SMS-y premium. Coraz częściej oszuści dzwonią do ofiary i podszywają się pod pracownika banku, kancelarii prawnej lub firmy współpracującej z bankiem. W trakcie rozmowy proszą o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej. Następnie ofiara ma podać kod SMS, który przyszedł na jej telefon. Jeżeli ktoś wykona polecenia oszusta, to sprawi, że kody SMS będą wysyłane na telefon przestępcy. W praktyce oznacza to utratę dostępu do konta bankowego i jego wyczyszczenie - bo wszelkie transakcje będą potwierdzane przez oszusta.

Ataki wydają się naiwne i dość prymitywne. Dlaczego jednak mogą być skuteczne? Eksperci zwracają uwagę, że w internecie - choć przekrętów też nie brakuje - jesteśmy coraz to bardziej ostrożni i uważni. Nie klikamy w linki, nie ściągamy podejrzanych plików. Zapomina się jednak o tym, że oszuści działają też w rzeczywistości. Nie bierze się pod uwagę, że list również może być podrobiony, a rozmówcą jest oszust. Nie da się też ukryć, że głównym celem takich ataków są osoby starsze. Te nie mają kont bankowych albo kont w portalach społecznościowych, za to ciągle zaglądają do skrzynek i odbierają telefony.

Na dodatek o ile w sieci łatwo zostać ostrzeżonym, tak na osiedlu liczyć można tylko na własną czujność lub sąsiada, który zwróci uwagę na przekręt. Może być za późno, zanim zainterweniuje np. spółdzielnia. Dlatego warto ostrzec znajomych i starsze osoby, by wszelkie wątpliwości rozwiewały kontaktując się z daną instytucją, a nie wierzyły w każde pismo, które otrzymają.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.