Złożone procesy poznawcze. Nauczyły się odczytywać komunikaty świetlne
Naukowcy z Wielkiej Brytanii wykazali, że trzmiele potrafią odróżniać krótkie i długie błyski światła, przypominające uproszczony kod Morse’a.
Czy owady mogą rozumieć komunikaty? Takie badanie przeprowadził zespół badaczy z londyńskiego Uniwersytetu Królowej Marii. Trzmiele miały za zadanie nauczyć się rozróżniać długość błysków światła i na podstawie tych komunikatów szukać nagród. Jak podake portal Science Alert, eksperyment pokazał, że trzmiele Bombus terrestris są w stanie wyciągać wnioski wyłącznie na podstawie trwania bodźca.
Krótkie rozbłyski światła
W doświadczeniu naukowcy zestawili ze sobą dwa rodzaje sygnałów: krótkie i długie błyski światła. Jeden był źródłem słodkiego roztworu, drugi – cieczy o gorzkim smaku. Trzmiele musiały nauczyć się, który z nich prowadzi do nagrody. By potwierdzić zdolności insektów do rozróżniania czasu trwania sygnału, naukowcy usunęli nagrodę z jednego z etapów testu.
Co ważne, nawet pozbawione dostępu do słodkiego roztworu trzmiele nadal wybierały wzorzec uprzednio kojarzony z nagrodą. Wskazuje to, że nie polegały one na innych zmysłach czy przypadkowym wyborze. "Chcieliśmy sprawdzić, czy trzmiele potrafią nauczyć się rozróżniać długość błysku i rezultaty były ekscytujące" – powiedział Alex Davidson, jeden z autorów badania.
TechNielogicznie [#1] - Czy misja Ignis była stratą pieniędzy?
Naukowcy tłumaczą, że umiejętność rozpoznawania czasu trwania sygnałów może pomagać zwierzętom w wielu sytuacjach: od poszukiwania pożywienia, przez unikanie drapieżników, po rozmnażanie. Chociaż owady nie spotykają w naturze migających świateł, okazały się zdolne efektywnie uczyć się nietypowych bodźców.
Nie jest jasne, jakie mechanizmy mózgowe stoją za zdolnością do rozumienia takich wzorców. Według badaczy może to być rezultat zdolności układu nerwowego, jaki wyewoluował w innych celach, np. do śledzenia ruchu lub komunikacji. Badanie trzmieli dowodzi, że nawet zwierzęta z bardzo małymi mózgami mogą przejawiać złożone procesy poznawcze.