Takim pociągiem pojedziesz w PKP IC - 20 nowych składów z Polski. Lepsze niż Pendolino?

Oferta bydgoskich zakładów Pesa SA, warta 1,32 mld zł, została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na dostawę 20 pociągów dla PKP Intercity. Konkurencyjna oferta
konsorcjum Stadler/Newag była o 90,5 mln zł droższa.

Takim pociągiem pojedziesz w PKP IC - 20 nowych składów z Polski. Lepsze niż Pendolino?
Źródło zdjęć: © PESA Bydgoszcz S.A.

20.02.2014 | aktual.: 20.02.2014 12:46

Jak poinformowało w środę PKP Intercity, komisja przetargowa wskazała jako najkorzystniejszą w przetargu ofertę dostawy pociągów nowego typu Dart, zaprojektowanego przez Pesę SA z Bydgoszczy. Pojazd będzie pierwszym tzw. pociągiem dużych prędkości zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce.

"W naszej opinii ten zakup pociągów dla PKP IC jest równie ważny jak kupno Pendolino, ale w tym przypadku będzie to miało bez porównania większe znaczenie dla polskiej gospodarki. Kontrakt jest nie tylko szansą na nasz rozwój, ale także blisko 35. polskich firm, które zostaną zaangażowane w produkcję oraz współpracujących z nami instytutów badawczych" - powiedział w środę PAP prezes Pesy Tomasz Zaboklicki.

Pesa dostarczy dla PKP IC całkiem nową konstrukcję elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Pojazd jest autorskim dziełem konstruktorów Pesy i przeznaczony zostanie do obsługi tzw. ruchu kwalifikowanego, dalekobieżnego.

Pociągi są przygotowane do jazdy z prędkością przekraczającą 16. km/h, a ich prędkość maksymalna może dochodzić do 200, a może nawet 250 km/h. Według wstępnych założeń jeden skład Dart może zabrać około 350 pasażerów, z czego około 60 w pierwszej klasie. Pociągi będą miały na całej długości podłogę na jednym poziomie, wydzielone przedsionki, dostępny będzie bar, czy też większa liczba toalet. Nie zapomniano także o niepełnosprawnych – w składach zamontowana będzie winda, przygotowane będą specjalne miejsca dla wózków, a także pojawi się w pełni przystosowana dla niepełnosprawnych toaleta. Dart to także bardzo bezpieczny pociąg. Spełnia on wszystkie normy bezpieczeństwa opisane europejską normą EN 15227 (4 scenariusze zderzeniowe). Całkowita długość jednego składu ma wynieść 150 metrów.

Pojazdy będą prawdopodobnie obsługiwać połączenia: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała. Producent musi zapewnić serwis swoich pociągów przez 1. lat.

Źródło: PAP/WP.PL

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (810)