Tajemnicza kobieta z Biblii. To wiadomo o Marii Magdalenie
Wokół jej osoby powstało wiele mitów i legend. Jej postać stała się również ważną częścią popkultury. Jak przekonuje National Geographic, to może być powód dlaczego uczeni nie przestają dążyć do poznania prawdy o Marii Magdalenie.
Maria Magdalena to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci Biblii. Nazywano ją żoną Jezusa, a Dan Brown rozpowszechnił w swojej książce Kod Leonarda Da Vinci teorię, że należała do grona apostołów. Przypisano jej również autorstwo jednej z Ewangelii. Jaka jest prawda?
Historia Marii Magdaleny
Dane tekstowe o Marii Magdalenie pochodzą głównie z kanonicznych Ewangelii. W tekstach tych Maria jest przedstawiana jako członkini kręgu Jezusa, która odkrywa pusty grób. To również ona namaściła jego ciało w poranek wielkanocny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Sławosz, Sławosz!". Polski astronauta powitany po wylądowaniu w Polsce
Jednak źródła te różnią się co do szczegółów jej życia. Na przykład Ewangelia według Łukasza podaje, że była opętana przez demony, podczas gdy inne wskazują, że była świadkiem ukrzyżowania Jezusa. Ewangelie również nie są zgodne co do tego, czy Maria Magdalena był obecna przy ukrzyżowaniu Chrystusa. Jak przekonuje National Geographic - to właśnie dlatego zaczęto mieć wątpliwości co do roli Marii Magdaleny.
Dodatkowo inne wczesne teksty chrześcijańskie spoza Nowego Testamentu przedstawiają różne relacje Marii z Jezusem, w tym "wzmianki o silnej więzi". Według Jamesa R. Strange’a, profesora Nowego Testamentu z Samford University w Alabamie, "męscy uczniowie są wobec niej lekceważący, ponieważ jest kobietą."
Archeologia i pochodzenie Marii Magdaleny
Wiele osób podejrzewało, że imię Magdalena wskazywało na miejsce pochodzenia Marii. Magdala, położona prawdopodobnie nad Jeziorem Galilejskim, została uznana za jej rodzinną miejscowość już w VI wieku. Jednak według Elizabeth Schrader Polczer i Joan E. Taylor nie ma dowodów, że to jej dom — mieściła się tam wówczas miejscowość znana w I wieku jako Tarichea.
Jak dodaje Polczer, w Biblii żaden autor nie odnosi się do Marii jako "Maria z Magdali". Nazywanie jej zatem tak oraz zakładanie, że pochodzi z tego rejonu jest błędne.
Wykopaliska w Magdali ujawniły w 2009 roku starożytną synagogę i kamienny relief z menorą. Jednak — jak mówi Marcela Zapata-Meza, kierowniczka Magdala Archaeological Project — "nie istnieją archeologiczne dowody dotyczące [życia na tym rejonie - ed.] Marii Magdaleny."
Wypełnianie luk w historii jej życia
Mimo to badacze znajdują nowe wskazówki w dawnych tekstach. Pojawiła się teoria, że papirus P.Oxy 5577 pochodzący z Egiptu, może rzucać światło na rolę Marii Magdaleny. Schrader Polczer mówi, że "Maria Magdalena mogła być jedną z najbliższych uczennic Jezusa… ponieważ Jezus instruuje kobietę o imieniu Maria, jak stać się ‘obrazem wiecznego niezniszczalnego światła.’" Fragment ten jednak nie mówi wprost, czy chodzi o Marię Magdalenę.
Jednak jak dodaje Schrader Polczer, "wiele rzeczy na temat Marii Magdaleny pozostanie nieznanych. Nie możemy być pewni, gdzie się urodziła, kim była jej rodzina, ile miała lat podczas ukrzyżowania ani co stało się z nią po wydarzeniach poranka wielkanocnego."