USA z nową eskadrą powietrzną. Najnowsze myśliwce są szybsze od F-35A
Amerykańskie siły powietrzne są na etapie wdrażania myśliwców wielozadaniowych F-15EX Eagle II. Przez długi czas los tych myśliwców był niepewny, ponieważ dowództwo USAF zostało zmuszone przez polityków do ich przyjęcia.
F-15EX Eagle II to najnowsze amerykańskie myśliwce dysponujące dużym udźwigiem, potężnym radarem i bardzo dobrymi charakterystykami dotyczącymi prędkości czy zasięgu, ale równocześnie są pozbawione właściwości stealth. Przez długi czas los tych myśliwców był niepewny, ponieważ dowództwo USAF ich nie chciało, ale zostało zmuszone do ich przyjęcia przez polityków. Obecnie wydaje się, że zdobywają swoją pozycję w siłach powietrznych i wchodzą do uzbrojenia kolejnych jednostek.
Nowe myśliwce powiększą eskadrę w bazie Selfridge
W czasie obchodzenia 100 dni swojej prezydentury Donald Trump zapowiedział, że nowe myśliwce wejdą do uzbrojenia 107. Eskadry Myśliwskiej ze 127. Skrzydła Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Michigan z bazy Selfridge. W tej chwili jednostka jest wyposażona w samoloty uderzeniowe A-10C Thunderbolt II, które są stopniowo wycofywane z arsenału amerykańskiego lotnictwa. Nowe myśliwce zaczną przybywać do bazy w 2028 r. 107. Eskadra liczy sobie 21 samolotów A-10C, które zostaną zastąpione identyczną liczbą F-15EX.
Baza Selfridge jednym z największych pracodawców w regionie
Wyposażenie jednostki w nowe samoloty jest kwestią nie tylko obronności, ale również polityczną i gospodarczą. Baza Selfridge jest jednym z największych pracodawców w regionie. Licząc razem żołnierzy oraz pracowników cywilnych wokół bazy pracuje około 6000 ludzi, a dalszych 30 000 z całego stanu w jakiś sposób czerpie zyski ze świadczenia usług dla wojska. Przekłada się to na 850 mld dolarów przychodu dla gospodarki stanowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lokalni politycy, ale również cała społeczność od dawna obawiała się, że wraz z wycofaniem ze służby A-10 baza zostanie zamknięta, co spowoduje problemy społeczne i gospodarcze. Dlatego zarówno gubernator Gretchen Whitmer jak i inni politycy lobbowali w Waszyngtonie za skierowaniem do bazy jakichś nowych samolotów bojowych. W 2017 r. odrzucono możliwość utworzenia w bazie eskadry uzbrojonej w F-35. Ostatecznie padło na F-15EX.
– W ostatnich latach wielu w Michigan martwiło się o przyszłość bazy. Dzwonili do wszystkich, ale jedynym, któremu naprawdę zależało jest Trump. Dzisiaj przybywam do was osobiście abyście wyzbyli się wszelkich wątpliwości, co do przyszłości bazy Selfridge. Jako naczelny dowódca mam zaszczyt ogłosić, że w najbliższym czasie zastąpimy wycofywane A-10 dwudziestoma jeden całkowicie nowymi, najlepszymi na świecie myśliwcami F-15EX Eagle II. Będą tu przez długi czas – powiedział w swoim wystąpieniu prezydent Donald Trump.
Specyfikacje techniczne samolotu F-15EX
Boeing F-15EX jest wyposażony w dwa silniki General Electric F110-129, które zapewniają mu dużą moc i osiągi. Na jego pokładzie znajduje się nowoczesny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AN/APG-82(V)1 oraz najnowszy system walki elektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System), który niedawno trafił do produkcji.
Oba te systemy współpracują, integrując dane w czasie rzeczywistym, co znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną załogi na polu walki. Samolot ma dwuosobową kabinę, ale do wypełniania podstawowych zadań wystarczy jeden pilot. Drugi członek załogi, operator uzbrojenia i sensorów, jest dodawany do realizacji najtrudniejszych misji.
Maszyna charakteryzuje się imponującym udźwigiem – może zabrać do 13 ton uzbrojenia, co stanowi dwukrotność możliwości F-35A operującego w trybie stealth (czyli bez zewnętrznych podwieszeń). W konfiguracji do walki powietrznej F-15EX może przenosić do 12 pocisków AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder w różnych kombinacjach. Do tego dochodzi najszery spośród wszystkich samolotow amerykańskich sił powietrznych wachlarz uzbrojenia powietrze-ziemia. Ze względu na swoje rozmiary i duży udźwig w przyszłości F-15EX mają się stać również nosicielami pocisków hipersonicznych.
Szybsze od myśliwców F-35A
Pod względem osiągów F-15EX wypada imponująco: osiąga prędkość do Mach 2,5 (dla porównania F-35A – Mach 1,6), maksymalny pułap lotu wynosi 18 000 metrów (F-35A: 15 000 m), a prędkość wznoszenia to 15 000 metrów na minutę, przewyższając możliwości F-35A, który osiąga 9 000 metrów na minutę. Zasięg wynosi prawie 2000 km, a można go dodatkowo zwiększyć dzięki konforemnym zbiornikom paliwa, odrzucanym zbiornikom paliwa i tankowaniu w powietrzu.
W bazie Selfridge stacjonuje również eskadra latających cystern wyposażona w samoloty KC-135 Startotanker. Te samoloty pochodzą z lat 1950-tych i również są przeznaczone do wycofania. Osiem maszyn ma do 2029 r. zostać zastąpione przez dwanaście nowocześniejszych latających cystern Boeing KC-46A Pegasus.
Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora