Rosjanin kpi ze sprzętu NATO. Tymczasem to rzadki pojazd Rosjan
Rosyjski żołnierz skomentował jeden z wraków na polu bitwy. Padło na pojazd mający należeć według niego do "natowskich najemników". Okazało się jednak, że to rzadki rosyjski transporter R-330BMW Borisoglebsk-2B.
Rosjanin na Telegramie kpi ze sprzętu "najemników NATO". "Wszyscy, którzy tam byli, oto są. Jeden proch" - napisał, pokazując wypalone wnętrze pojazdu. Ten nie jest jednak żadną zachodnią konstrukcją, tylko jakimś wariantem transportera MT-LB.
Okazuje się, że to bardzo rzadki pojazd w wersji R-330BMW Borisoglebsk-2B przeznaczonej do prowadzenia walki elektronicznej i zdolnej do zagłuszania sygnału GPS na znacznym obszarze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rzadka maszyna Rosjan
System R-330BMW Borisoglebsk-2B to konstrukcja opracowywana od 2004 r., której zadaniem jest zagłuszanie łączności radiowej, telefonii komórkowej oraz komunikacji i nawigacji satelitarnej. Testy systemu zostały zakończone w 2010 r., ale produkcja seryjna w Zjednoczonym Zakładzie Przemysłu Narzędziowego rozpoczęła się pięć lat później.
Rosyjskie siły zbrojne otrzymały przynajmniej 32 egzemplarze (w tym pierwszą partię ośmiu maszyn oraz 10 egzemplarzy przedseryjnej produkcji) do 2015 r. Pozostałe 14 wozów miało już zostać dostarczone w późniejszych latach.
Cały system obejmuje kompleks dowódczy będący centrum sterowania R-300KMW, umieszczony na ciężarówkach Ural oraz pojazdy z zagłuszarkami, z których jednym jest właśnie R-330BMW. Bazą są tutaj pojazdy gąsienicowe MT-LB, dzięki czemu pojazdy te mogą poruszać się po błotnistych bezdrożach.
System gotowy w kwadrans
Rosjanie chwalili się, że system może rozłożyć się w zaledwie 15 minut oraz n działać zarówno w przypadku podłączenia do sieci o napięciu 220 V lub 380 V i częstotliwości 50 Hz jak i w oparciu o pokładowy agregat diesla.
Wojna w Ukrainie pokazała, że drony są kluczowym środkiem walki, ale nawet teraz nie wszystkie są odporne na zagłuszarki sygnału kontrolnego bądź GPS. Każda z metod działania w takich warunkach, jak np. stosowanie układów AI do autonomicznego ataku w ostatniej fazie lotu czy wykorzystywanie światłowodów, ma swoje minusy.