Pierwsze analizy UKE dot. podziału TP

Pierwsze analizy UKE dot. podziału TP

Pierwsze analizy UKE dot. podziału TP
11.10.2007 01:21, aktualizacja: 11.10.2007 06:09

Doświadczenia w państwach Unii Europejskiej z egzekwowaniem obowiązku niedyskryminacji wskazują, iż w wielu przypadkach wprowadzenie tego obowiązku nie gwarantuje zapewnienia równego traktowania przedsiębiorców przez operatora zasiedziałego. Pomimo bowiem nałożenia typowych obowiązków regulacyjnych, wprowadzenia odpowiednich zapisów do ofert ramowych, umów międzyoperatorskich nadal możliwe jest występowanie dyskryminacji - napisał UKE w komunikacie.

Zdaniem UKE, powyższe jest wynikiem powiązań personalnych, systemowych i właścicielskich pomiędzy komórkami odpowiedzialnymi za usługi hurtowe, a komórkami odpowiedzialnymi za usługi detaliczne. W ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorcy zintegrowanego pionowo łatwiejszy jest też dostęp do cennych rynkowo informacji, systemów, co daje znaczną przewagę nad przedsiębiorcami konkurującymi na rynkach detalicznych.

W związku z zaistniałą sytuacją w kilku państwach wprowadzono dalej idące środki regulacyjne takie jak funkcjonalna, bądź strukturalna separacja. W wielu innych państwach toczy się ożywiona dyskusja na temat zasadności wdrożenia jednego z ww. środków i prowadzone są analizy, których celem jest ustalenie czy ich wdrożenie jest konieczne - napisał UKE w komunikacie.

Wprowadzenie funkcjonalnej separacji polega na utworzeniu w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorcy zintegrowanego pionowo odrębnej jednostki odpowiedzialnej za sprzedaż usług i produktów hurtowych związanych z dostępem do infrastruktury telekomunikacyjnej, która zobowiązana jest do stosowania równych warunków w odniesieniu do własnej jednostki detalicznej i innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Z kolei strukturalna separacja jest środkiem, który polega na prawnym wydzieleniu jednostki odpowiedzialnej za sprzedaż usług hurtowych.

UKE wskazuje na szereg zalet wdrożenia ww. środków regulacyjnych, które skutecznie mogą przyczynić się do ograniczenia, bądź wyeliminowania dyskryminacji i w konsekwencji zapewnienia skutecznej konkurencji.

O zaletach zastosowania funkcjonalnej separacji, zdaniem UKE, świadczy fakt, że w ciągu 15 miesięcy od momentu powstania w Wielkiej Brytanii Openreach (czyli wyodrębionej jednostki z British Telecom) udostępniono 1,3 mln lokalnych pętli abonenckich (według danych na z października w Wielkiej Brytanii uwolniono łącznie 2,9 mln lokalnych pętli abonenckich), powstało ponad 20 operatorów korzystających z lokalnych pętli abonenckich, a także 400 operatorów WLR, a Openreach obsługuje tygodniowo ponad 30 tys. zamówień na lokalną pętlę abonencką.

Wdrożenie tego środka pozwala regulatorowi, zdaniem UKE, na osiągniecie celów jakimi są wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, a także zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych. Rozwiązanie to może być również korzystne dla przedsiębiorcy, na którego obowiązek ten został nałożony, gdyż skuteczne wdrożenie funkcjonalnej separacji może przyczynić się do osłabienia regulacji na rynkach detalicznych - podsumowuje Urząd.

Biorąc pod uwagę doświadczenia innych, państw Prezes UKE postanowił rozważyć zasadność i możliwość wprowadzenia funkcjonalnej, bądź strukturalnej separacji w Polsce. Urząd opublikował także dokument dotyczący możliwości wdrożenia funkcjonalnej separacji w Polsce, co do którego oczekuje uwag do 12. listopada.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)