Trwa ładowanie...
d3i5wkw

Naukowcy odkryli, co spowodowało rozwój myślenia u ludzi. To przez to diametralnie różnimy się od zwierząt

Prehistoryczny wirus może być odpowiedzialny za zdolność samodzielnego myślenia. To przełomowe odkrycie może zmienić nasze dotychczasowe podejście do unikalności ludzkiego umysłu.
Naukowcy od lat zastanawiali się, jak to się dzieje
Naukowcy od lat zastanawiali się, jak to się dzieje (Getty Images)
d3i5wkw

Najnowsze wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Cell. Według naukowców, za ludzką umiejętność samodzielnego myślenia odpowiada pewien gen. Okazuje się, że mógł powstać w efekcie pradawnej infekcji wirusowej.

Wyjaśnienie tego, skąd wzięła się umiejętność samodzielnego, świadomego myślenia zawsze była tajemnicą. Badania powiązały ludzki gen, z wirusem rozprzestrzeniającym się we wczesnych latach rozwoju człowieka.

Dwa artykuły opublikowane w Cell, omawiają genezę powstania genu Arc. Gromadzi on informację genetyczną i przesyła ją do komórek nerwowych. Te informacje mogą mieć kluczowe znaczenie dla komunikacji nerwów i być odpowiedzialne za nasze myśli.

Wirusy grypy Getty Images
Wirusy grypy

Uważa się, że przez prehistoryczne wirusy powstało od 40 do 80 proc. ludzkich genomów. W przeciwieństwie do bakterii, które po prostu żyją w ciele, wirusy powodują stałe zmiany w komórkach. Powodują zmiany w kodzie genetycznym, wszczepiając swój własny. Często jednak wirusy nie sprawiają żadnej szkody. Zdarza się też, że czasami kończy się na przydatnych modyfikacjach genu.

"Wirus został ponownie wykorzystany podczas ewolucji, aby pośredniczyć w komunikacji międzykomórkowej układu nerwowego" - mówi Elissa D. Pastuzyn, jedna z autorów badania.