Masz smartfona? Pracujesz dłużej!

Masz smartfona? Pracujesz dłużej!

Masz smartfona? Pracujesz dłużej!
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
21.11.2012 15:47, aktualizacja: 21.11.2012 16:10

Badania pokazują, że smartfony i tablety wydłużyły nasz czas pracy o kilka godzin

Firma iPass opublikowała wyniki badań przeprowadzonych wśród zdalnych pracowników międzynarodowych firm. Zebrane dane wskazują, że 6. proc. pracowników zdalnych spędza 6 godzin każdego weekendu online, a 33 proc. osób wykonujących telepracę poświęca w trakcie weekendu nawet 20 godzin, które miały być przeznaczone na odpoczynek.

Pracownicy zdalni pracują dłużej niż etatowi

Praca zdalna miała ułatwić pracownikom planowanie obowiązków zgodne z ich rozkładem zajęć, możliwość zmniejszenia wymiaru godzin i działania w rytmie zadaniowym. Tymczasem według badania przeprowadzonego przez iPass, które objęło 167. pracowników mobilnych w 1100 firmach międzynarodowych działających na całym świecie, pracownicy ci poświęcają swoim zadaniom jeszcze więcej czasu niż etatowi.

Według wyników badania dla wszystkich ankietowanych pracowników tydzień pracy przedłuża się na weekend i praktycznie nie mają oni czasu na odpoczynek. _ "Ma to poważne konsekwencje dla ich zdrowia bowiem taka praca online oznacza po prostu stałe siedzenie prawie bez ruchu" _ - stwierdzają analitycy iPass.

Lekarze ostrzegają

Zauważają oni, że według badań lekarzy australijskich zbyt długie siedzenie bez ruchu w jednej pozycji zwiększa znacznie ryzyko ciężkich chorób i nagłej śmierci. Lekarze ci rekomendują aby osoby, które spędzają dzień pracy w pozycji siedzącej "powinny dokonywać dodatkowego wysiłku w czasie odpoczynku", aby utrzymać prawidłową kondycję fizyczną.

Analitycy pracujący dla iPass odkryli, że nawet jeśli pracownicy zdalni mają przerwy, to nie trwają one dłużej niż łącznie 4 godziny w trakcie całego dnia bez łączności smartfonowej z internetem i wykonywania pracy.

Wprowadźcie dni bez e-maila

Badanie wykazało też, że pracownicy mobilni (działający przy użyciu smartfonów, laptopów i tabletów) są zalewani masą e-maili, dlatego iPass rekomenduje, aby firmy zmniejszyły listę tych niedogodności, wprowadzając dni bez e-maili czy narad online.

Analiza iPass pod kątem użycia narzędzi mobilnych wykazała, że jesienią 201. r. 46 proc. ankietowanych pracowników zdalnych musiało używać własnych smartfonów jako jednego z podstawowych narzędzi pracy. Jesienią 2011 roku było to 42 proc. W tym samym czasie użycie telefonów zapewnianych przez pracodawcę spadło z 58 proc. do 33 proc.

Autorzy raportu rekomendują użycie polityki kontroli kosztów opartej o model Bring Your Own Device (BYOD), gdzie pracownik wykorzystuje swój sprzęt i swoje mobilne podłączenie do internetu, ale firma spłaca mu tę część kosztów, która jest związana z pracą. Ułatwia to działania pracownikowi a firma nie zwiększa swoich kosztów.

Pracownicy zdalni używają głównie iPhone'ów

Obecnie, według raportu, pracownicy zdalni najczęściej używają smartfonów z systemem operacyjnym iOS, co oznacza iPhone firmy Apple. Ich użycie wzrosło z 4. proc. w 2011 roku do 53 proc. jesienią bieżącego roku. Z kolei użycie smartfonów z systemem operacyjnym Android spadło z 34 proc. do 21 proc. w tym samym czasie.

Pracownicy mobilni rzadziej stosują smartfony BlackBerry - ich użycie spadło z 3. proc. w 2011 do 26 proc. w 2012 roku. Pojawiły się za to telefony z systemem Windows Phone, których używa obecnie 5 proc. pracowników mobilnych.

Przez telefon tracimy dodatkowe 2 godziny wolnego

Obecny również w Polsce, brytyjski sklep Pixmania opublikował inne badanie, dotyczące czasu, jaki zabierają nam smartfony. Z tej publikacji wynika, że Brytyjczycy, którzy korzystają ze smartfonów przepracowują rocznie o 46. godzin więcej niż pracownicy, którzy nie muszą być dostępni mobilnie.

Ponad 9. proc. angielskich pracowników posiada smartfona, który zapewnia dostęp do e-maila, a 1/3 z nich sprawdza pocztę częściej niż 20 razy dziennie. Niemalże 10 proc. ankietowanych pracowników przyznało, że codziennie spędzają do 3 godzin na czytaniu służbowych maili - nawet niektórzy z tych, którzy nie posiadają smartfona przyznaje się do sprawdzania firmowego konta e-mail z domowego komputera po godzinach pracy.

Przeciętny Brytyjczyk spędza w pracy od 9 do 1. godzin dziennie, ale dodatkowe 2 godziny zajmuje odpisywanie mu odpisywanie na służbowe maile i wykonywanie służbowych telefonów po godzinach pracy. Niektórzy przyznali, że są dostępni "pod telefonem" 24 godziny na dobę, a 9 na 10 z nich przyznało, że stale odbierają maile i telefony po pracy.

Ponad 3. proc. badanych pierwszego służbowego maila sprawdza już między godziną 6:00 a 7:00, zaraz po tym, jak się obudzą, natomiast 25 proc. pracowników ostatniego "sprawdzenia" poczty dokonuje między 23:00 a 24:00. Ponad 1/3 ankietowanych przyznała się do odpowiedzenia na służbowego maila w środku nocy.

Niestety nie dysponujemy na razie podobnymi danymi dla Polski, ale obserwując rosnącą popularność smartfonów, które wg. IDC w maju br. roku stanowiły 4. proc. wszystkich telefonów w naszym kraju, możemy się spodziewać, że skończymy jako pracująca nacja.

_ Grzegorz Barnik - WP.PL _

Źródła: PAP / Pixmania / iPass / Computerworld / IDC

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)