Trwa ładowanie...
d2wqkhc

Gigantyczna planeta o masie trzech Jowiszy. Porusza się po samobójczej orbicie

HR 5183 b to planeta o masie trzykrotnie większej od Jowisza i poruszająca się po jajowatej orbicie. To nie pierwsza tego typu egzoplaneta, ale ta totalnie zaskoczyła naukowców. Nigdy nie zaobserwowano tak skrajnie jajowatej i jednocześnie długiej orbity.
Jowisz przy niej wydaje się niewielki
Jowisz przy niej wydaje się niewielki (NASA)
d2wqkhc

Egzoplaneta HR 5183 b posiada masę trzech naszych Jowiszy. Jest jedną z kilkunastu planet, które okrążają swoją planetę-matkę po jajowatej orbicie. Jest w niej jednak coś wyjątkowego. Jej ruch przypomina wystrzał z procy. Zobaczcie sami, na poniższej wizualizacji.

Jak widać, gdy planeta znajdzie się w peryhelium swojej orbity (punkcie, w którym będzie najbliżej swojej gwiazdy), znacznie przyśpiesza obrót. Dokładnie w tym momencie obserwujemy dziwne zjawisko, jakby gwiazda wypychała ją niczym proca. Co warto zauważyć, planeta porusza się po kursie kolizyjnym z (aż!) czterema innymi obiektami krążącymi wokół gwiazdy HR 5183.

d2wqkhc

Planetę o masie trzech Jowiszów i jej dziwne właściwości odkryli astronomowie z University of Texas oraz Instytutu Caltech. Jej dokładny okres orbitowania nie jest znany, bo naukowcy prowadzą badania dopiero od początku lat 90. XX wieku, a szacuje się ją na około 45-100 lat.

Czytaj także: NASA: prace nad Teleskopem Jamesa Webba ukończone. Wkrótce ostateczny test

Naukowcy odkryli ją właśnie ze względu na dziwną ścieżkę poruszania się. Planeta trzykrotnie cięższa od Jowisza została odkryta za pomocą metody pomiaru prędkości radialnej. W ten sposób wykrywa się nowe światy, obserwując, jak ich gwiazdy macierzyste wahają się przez wpływ działania grawitacyjnego planet.

Zobacz też: Teleskopy NASA ujawniają sekrety ciemnych stron egzoplanet znanych jako "gorące Jowisze"