Dogonili Amerykanów. Przełomowe testy na lotniskowcu Fujian
Chińska marynarka wojenna ogłosiła sukces pierwszych startów i lądowań z użyciem katapulty elektromagnetycznej na pokładzie lotniskowca Fujian. To ważny krok w kierunku wprowadzenia tej zaawansowanej jednostki do regularnej służby.
Chiński dziennik rządowy "Renmin Ribao", powołując się na informacje marynarki wojennej, poinformował, że w testach uczestniczyły myśliwce J-15T, J-35 oraz samolot wczesnego ostrzegania KongJing-600. Szczegóły dotyczące czasu i miejsca prób nie zostały jednak ujawnione.
Nowa jakość w chińskiej flocie
Zdaniem ekspertów, tego typu udane operacje lotnicze na lotniskowcu Fujian oznaczają osiągnięcie przez okręt początkowej zdolności operacyjnej. To otwiera drogę do integracji różnych typów maszyn z grupą bojową lotniskowca, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju chińskiej marynarki wojennej.
Han Wei, profesor Uniwersytetu Lotnictwa Morskiego Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, stwierdził, że Fujian "zapewni kluczowe wsparcie dla prowadzenia operacji bojowych na odległych obszarach morskich i przyspieszy strategiczną transformację marynarki wojennej z obrony wybrzeża na działania na dalekich akwenach".
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
Nowoczesne maszyny na pokładzie
Redaktor naczelny magazynu "Hangkong Zhishi", Wang Ya'nan, zwrócił z kolei uwagę na fakt, że myśliwiec J-35, zbudowany w technologii stealth, ma stać się podstawowym samolotem pokładowym Fujian. Oprócz niego, na lotniskowcu mają operować głównie zmodernizowane myśliwce J-15T (w tym wersja J-15D do walki radioelektronicznej) oraz samolot wczesnego ostrzegania KongJing-600.
Fujian - nowy symbol chińskiej potęgi morskiej
Fujian to największy (mierzy ponad 300 m długości) i najbardziej zaawansowany technologicznie lotniskowiec w Chinach, który w ostatnim czasie przechodzi intensywne próby morskie.
W przeciwieństwie do starszych jednostek, Liaoning i Shandong, które wyposażono w rampy typu ski-jump, Fujian korzysta z nowoczesnej katapulty elektromagnetycznej, co znacząco zwiększa jego możliwości operacyjne - możliwe jest operowanie cięższymi maszynami przy wyższej intensywności działań. Obecnie z tego typu rozwiązania korzystają jedynie amerykańskie jednostki klasy Gerald R. Ford.