Zmora Polaków powróciła. Uważaj na SMS-y premium

Zmora Polaków powróciła. Uważaj na SMS-y premium24.07.2018 09:26
Źródło zdjęć: © WP.PL | WP

Przez jakiś czas było mniej oszustw z SMS-ami premium w roli głównej. Niestety, podchwytliwe wiadomości, przez które można stracić sporo pieniędzy, ponownie napływają do telefonów Polaków.

O nowych przekrętach pisze serwis Zaufana Trzecia Strona. Obecnie popularne są dwie metody oszustów. Pierwsza - na fikcyjne ogłoszenie o pracę. W sieci można natknąć się na ofertę, która na start obiecuje zarobki w wysokości 5 tys. zł. Praca również wydaje się przyjemna: przyszły pracownik ma być kierowcą, który rozwozi paczki do sklepów partnerskich i aptek. I to w samochodzie służbowym.

Przebieg oszustwa jest następujący. Ofiara wysyła maila i dostaje odpowiedź, która kieruje ją na specjalną stronę pozwalającą pobrać ankietę rekrutacyjną. Tyle że aby ją ściągnąć, najpierw należy wysłać SMS pod podany numer. Dopiero wtedy otrzyma się kod, umożliwiający pobranie pliku. Numer "91986" może sugerować wysokie opłaty, ale rzecz jasna informacji o cenach na stronie brakuje.

Druga metoda jest bardziej klasyczna. Ofiara otrzymuje na Facebooku informację o tym, że znajduje się na zdjęciach. Żeby je jednak zobaczyć, trzeba wejść na podaną stronę. Dalszy przebieg jest ten sam: aby pobrać pliki, najpierw musi zostać wysłany SMS.

Jak pisze ZTS, oszuści zrobili wszystko, by trudno było do nich dotrzeć. Dlatego strony z regulaminem nie indeksują się w Google. Gdyby jednak komuś udało się, to znajdzie w nich informację, że wysłanie SMS-a pozwala wziąć udział w konkursie. To sprytne zabezpieczenie, które zrzuca odpowiedzialność na ofiarę. W końcu nie przeczytała regulaminu.

Każdy może być ofiarą

Nie trzeba nawet wysyłać SMS-ów, żeby paść ofiarą oszustwa. Wystarczy wejść na stronę z "pobieraniem pliku". Dlaczego?

"Każdy, kto odwiedza stronę z „pobieraniem pliku”, ma ustawiane ciasteczka kilku firm, które następnie wypłacają prowizje, jeśli nieświadoma osoba dokona tam później zakupów" - tłumaczy ZTS.

Dzięki temu da się oszacować, ile osób mogło paść ofiarą oszustwa. Jeden z linków, prowadzących do AliExpress, zdradza, że został odwiedzony 11 mln razy. To pokazuje skalę przekrętu. Gdy pisaliśmy o podobnym oszustwie na początku roku, liczby były podobne. Ostatnio o SMS-ach premium było nieco ciszej, ale jak widać plaga nie została wcale wypleniona. Miliony Polaków ciągle narażonych jest na koszta.

SMS premium - jak wyłączyć

Na łamach WP Tech został opublikowany poradnik, jak walczyć z SMS-owymi naciągaczami. Znajdziesz tam porady, jak zmusić operatora do blokady kosztownych wiadomości oraz co zrobić, by móc odzyskać pieniądze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.