Zmiana polityki prywatności Facebooka. Co będzie z naszymi zdjęciami?

Zmiana polityki prywatności Facebooka. Co będzie z naszymi zdjęciami?04.12.2014 13:41
Źródło zdjęć: © whitelook - Fotolia.com

Na początku przyszłego roku Facebook wprowadza zmiany w swojej polityce prywatności, w tym również w sekcji dotyczącej fotografii. Wśród wielu jego użytkowników zrodziło to przekonanie, że serwis społecznościowy będzie mógł teraz prawo odsprzedawać umieszczone na nim zdjęcia bez wiedzy i zgody ich autorów. Ile w tym prawdy?

Jeżeli w ciągu ostatnich kilku dni wchodziliście na Facebooka, to mogliście się u kogoś ze swoich znajomych natknąć na formułkę:

_ W odpowiedzi na nową politykę FB informuję, że wszystkie moje dane personalne, ilustracje, rysunki, artykuły, muzyka, obrazki, fotografie, filmy itd. są obiektami moich praw autorskich. W celu komercyjnego wykorzystania wszystkich wyżej wymienionych obiektów praw autorskich w każdym konkretnym przypadku wymagana jest moja pisemna zgoda! FB jest teraz firmą publiczną. Dlatego też wszystkim użytkownikom tego portalu społecznościowego zaleca się umieszczenie na swoich stronach podobnych «powiadomień o prywatności», inaczej (jeżeli powiadomienie nie było opublikowane na stronie chociaż 1 raz), automatycznie pozwala się na dowolne wykorzystanie danych z waszej strony, waszych zdjęć i informacji, opublikowanych w wiadomościach na profilu waszej strony. _

Jest ona polskim tłumaczeniem bardzo podobnego tekstu, który zrodził się, jak większość rzeczy związanych w internetem, w Stanach Zjednoczonych. I, niestety, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, również w Polsce niczego i w żaden sposób on nie zmienia.

- Ta wiadomość pojawia się co jakiś czas, a my cały czas staramy się uświadamiać ludzi, że nie ma ona na nic wpływu. Problem polega na tym, że ludzie nie rozumieją praw autorskich – stwierdza w rozmowie z tygodnikiem _ Time _ Mickey Osterreicher, radca prawny Narodowego Związku Fotografów Prasowych (National Press Photographers Association, NPPA).

Zdjęcia i wszystkie treści, które umieszczamy na Facebooku, nie przechodzą na jego własność i nie musimy nic pisać, żeby tak było. Nie przestają być nasze, w regulaminie portalu nie ma ani słowa na ten temat. I tutaj nic się nie zmienia.

- Fragment dotyczący informacji o użytkowniku i umieszczanych przez niego treści w naszych warunkach użytkowania nie ulega zmianie. Nie możemy sprzedać czegoś, czego nie mamy. Wszystko, co umieszczasz na Facebooku, pozostaje twoją własnością – komentuje Matt Steinfeld, kierownik odpowiadający za komunikację w sprawach prywatności Facebooka (privacy communications manager).

Problemem, z którego w ogóle bierze się cała dyskusja, jest inny zapis w regułach użytkowania Facebooka, będący z nich praktycznie od samego początku. W polskiej wersji brzmi on następująco:

_ W przypadku treści objętych prawem własności intelektualnej (IP, ang. intellectual property), takich jak zdjęcia i filmy, użytkownik przyznaje nam poniższe uprawnienia zgodnie z wprowadzonymi przez siebie ustawieniami prywatności i ustawieniami aplikacji: użytkownik przyznaje nam niewyłączną, zbywalną, obejmującą prawo do udzielania sublicencji, bezpłatną, światową licencję zezwalającą na wykorzystanie wszelkich treści objętych prawem własności intelektualnej publikowanych przez niego w ramach serwisu Facebook lub w związku z nim (Licencja IP). Licencja IP wygasa wraz z usunięciem przez użytkownika treści objętych prawami własności intelektualnej lub konta, o ile treści nie zostały udostępnione innym osobom, które ich nie usunęły. _

Steinfeld wyjaśnia, że ta zgoda jest potrzebna Facebookowi po to, by mógł on w ogóle prezentować wrzucane przez nas zdjęcia na ścianach innych użytkowników – czyli do jego podstawowej działalności. Nie daje mu prawa do sprzedania ich komuś innemu bez naszej wiedzy i zgody. Ważne jest też to, że zgodnie z regulaminem licencja wygasa w momencie usunięcia wrzuconych przez nas konkretnych fotografii lub całego konta.

Nie oznacza to jednak, że wszystko jest różowe, a o to, co wrzucamy na Facebooka nie musimy się w ogóle martwić. Chociaż faktycznie nie może on dowolnie dysponować naszymi zdjęciami, w szczególności przekazać ich komuś innemu, to wciąż – w ramach zgody, jaką wyrażamy – sam portal może je teoretycznie wykorzystać w dowolnym celu. Nie sprzeda ich zewnętrznym agencjom, ale już np. użycie ich w jego własnej reklamie można sobie wyobrazić.

- Problem polega tu na tym, że słowo "wykorzystanie" to bardzo nieprecyzyjny i ogólny termin. Może to oznaczać prawie wszystko. W tym przypadku licencja daje prawo wykorzystania treści użytkownika tylko Facebookowi, więc niezależnym od niego firmom mogłoby ciężko ich użyć. Ale wciąż pozostaje pytanie – co zamierza z nimi robić sam Facebook? – mówi jeszcze Osterreicher.

Koniec końców zmiana polityki prywatności Facebooka nie sprawia, że mamy jakieś nowe powody do obaw. Nie oznacza też, że portal ma prawo albo kiedykolwiek miał prawo udostępniać komukolwiek nasze zdjęcia. Wciąż jednak zdecydowanie warto uważać na to, co się do portalu społecznościowego wrzuca.

_ DG _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.