Wystarczy jeden telefon i zostaniemy bez pieniędzy

Wystarczy jeden telefon i zostaniemy bez pieniędzy14.02.2022 13:31
Oszust telefoniczny
Źródło zdjęć: © Getty Images | Rakpong Thongdet, EyeEm

Dzwoni do nas telefon z banku, więc automatycznie czujemy większe zaufanie? To błąd, który może się dla nas źle skończyć.

Niestety, ale w dzisiejszych czasach nie możemy sobie pozwolić na komfort w postaci pełnego zaufania do telefonów z banku. Współcześnie istnieje metoda oszustwa, którą określa się jako spoofing. To prawdziwe zagrożenie.

Telefon z banku? To może być oszust

Oszuści polubili metodę spoofingu, czyli podszywania się pod prawdziwe numery telefonów, żeby łatwiej nabrać swoje ofiary. Nawet jeżeli wyświetla się nam taki numer, który należy do naszego banku, to wciąż powinniśmy zachować czujność.

Pod żadnym pozorem nie powinniśmy zwyczajnie podawać wrażliwych informacji na zawołanie. Osoba po drugiej stronie słuchawki może być zwykłym oszustem, który chce ukraść nasze środki z konta bankowego.

Spoofing , Źródło zdjęć: © Getty Images | mgstudyo
Spoofing
Źródło zdjęć: © Getty Images | mgstudyo

Od jakiegoś czasu mają miejsce ataki polegające na podszywaniu się pod bank. Dzwoni do nas oszukańczy konsultant, który dzięki spoofingowi telefonicznemu podszywa się pod prawdziwy numer bankowy. Później robi się już tylko gorzej.

Oszust może celowo wprowadzić nas w stan lęku na przykład kłamiąc, że właśnie trwa atak na nasze pieniądze. Jednym z możliwych kłamstw będzie informacja, że ktoś wziął na nas pożyczkę i musimy szybko działać, bo inaczej wpadniemy w kłopoty.

Zmyślonych historii może być wiele. Inna będzie taka, że zablokowano nasz przelew i musimy pomóc. Jak ma wyglądać rzekoma pomoc? Oszust będzie chciał, żebyśmy mu zaufali i w pośpiechu zaczęli wykonywać jego polecenia. Jeżeli ulegniemy, możemy stracić nasze pieniądze, bo oszust postara się o ich kradzież, a my mu w tym pomożemy.

Złodziej poprosi o nasz login i hasło

Podstępny telefon najczęściej sprowadza się do tego, żeby nas zestresować, a potem poprosić o login i hasło. Istnieje szansa, że metoda zadziała, a my w pośpiechu ulegniemy manipulatorowi. Możliwe, że oszust poprosi o coś innego, jak chociażby odczytanie cyfr z wiadomości tekstowej, którą otrzymaliśmy na telefon.

Czasem zdarza się nawet prośba o pobieranie programów, takich jak TeamViewer. Służą one do umożliwiania zdalnego dostępu do komputera. Te programy same w sobie nie są niczym złym i często się z nich korzysta w różnych firmach, czy w celach prywatnych. Problem pojawia się wtedy, gdy o ich zainstalowanie poprosi oszust, a później uzyska interesujący go zdalny dostęp do naszego PC.

Nigdy nie powinniśmy dyktować loginu i hasła osobom, które do nas dzwonią. Nigdy nie powinniśmy czytać komuś SMS-ów z kodem weryfikacyjnym. Nigdy nie powinniśmy dawać obcym ludziom zdalnego dostępu do naszych komputerów. Jeżeli ktoś podaje się za konsultanta banku, to wcale nie znaczy, że tak na pewno jest.

Inna kwestia jest taka, że prawdziwi konsultanci nie mają powodów do tego, żeby prosić nas o hasło do konta bankowego. Zawsze powinniśmy być podejrzliwi co do takich telefonów i próśb. Najlepiej jest się rozłączyć i nie prowadzić rozmowy z osobą o złych intencjach. W razie wątpliwości możemy też samodzielnie zadzwonić do naszego banku i zapytać, czy coś się dzieje z naszym kontem bankowym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.