Winyle sprzedają się lepiej niż MP3. To wcale nie jest dobra wiadomość

Winyle sprzedają się lepiej niż MP3. To wcale nie jest dobra wiadomość07.12.2016 12:55
Źródło zdjęć: © flickr.com | hoffnungsschimmer

Winyle cieszą się dużą popularnością, ale fakt, że wygrywają z cyfrową dystrybucją, wcale nie świadczy o ich sile. To główny przeciwnik jest bardzo słaby i pokazuje kondycję muzycznej branży.

Wzrostem popularności płyt winylowych można było być zaskoczonym kilka lat temu. Dziś winyl to nie żaden “hipsterski gadżet” czy “chwilowa moda”, a znowu pełnoprawny nośnik, który żyje i ma się dobrze. Nie ma sensu patrzeć na nie jak na dziwactwa. I by się o tym przekonać, nie trzeba nawet zerkać na wyniki sprzedaży - wystarczy pójść do popularnych sklepów, by zobaczyć, że działy z “czarną płytą” są coraz większe, a oferta coraz bogatsza. Czy to dziwi? Ani trochę.

Winyl wygląda dużo lepiej niż zwykły album na CD, na dodatek wcale nie jest drogi. Owszem, wielkie wytwórnie zdzierają, ale kupno płyty winylowej za 50-60 zł nie jest żadnym problemem. Czyli taka płyta kosztuje niewiele więcej niż zwykły kompakt. A wiadomo, że warto mieć w kolekcji coś takiego, bo prezentuje się ślicznie:

Winyl sprzedaje się lepiej niż MP3

W Wielkiej Brytanii doszło nawet do tego, że po raz pierwszy w historii (odkąd istnieją cyfrowe pliki muzyczne) sprzedaż płyt winylowych była lepsza niż plików MP3. Na nośniki wydano w rekordowym tygodniu 2,4 mln funtów, a na “empetrójki” - 2,1 mln funtów. Już wcześniej do podobnej sytuacji doszło w Stanach Zjednoczonych.

Wyniki świadczą nie o sile płyt winylowych, ale przede wszystkim o słabości cyfrowej dystrybucji. Nic dziwnego, że ludzie nie kupują plików, skoro muzyki słuchają np. na portalach streamingowych.

Zresztą i z nimi winyl też wygrywa - w 2015 roku płyty winylowe zarobiły więcej niż YouTube i Spotify. Władze tego drugiego portalu dobrze o tym wiedzą i chcą z tego tortu ukroić coś dla siebie. I dlatego, gdy słuchacie muzyki na Spotify, pojawiają wam się oferty z... płytami winylowymi:

Źródło zdjęć: © Spotify
Źródło zdjęć: © Spotify

Kiepskie wyniki Spotify

Artyści od dawna skarżą się, że na cyfrowej dystrybucji trudno zarobić. Nie narzekają wyłącznie dlatego, że “zawsze im mało”. Samo Spotify ciągle nie zarabia na siebie. I nic dziwnego, skoro z 100 mln użytkowników serwisu, 40 mln korzysta z płatnej wersji - czyli mniej niż połowa. Zyski ze streamingu, nawet razem z reklamami, nie mogą być więc przesadnie imponujące.

Z danych IFPI wynika, że najwięcej osób słucha muzyki za pomocą YouTube’a - aż 82 procent ankietowanych wybrało ten serwis. Na dodatek używają oni smartfona, a nie komputera. Z kolei 49 procent badanych w grupie wiekowej 18-24 przyznało, że pobiera numery z YouTube’a. Nie tylko nie płaci więc za muzykę, ale i nie nabija wyświetleń, przez co artysta nie zarabia np. na reklamach. Ten proceder jest na tyle powszechny, że stał się problemem numer jeden dla światowych wytwórni.

Wniosek jest więc prosty: w dobie internetu większość wciąż nie płaci za muzykę. A ci, którzy to robią, są w mniejszości i bardzo łatwo ich “pokonać”. Stąd lepsza sprzedaż winyli niż plików czy streamingu. Niekoniecznie dlatego, że wykręcają zawrotne sumy, a raczej przez to, że cyfrowa muzyka ma problem, by na siebie godnie zarobić. Winyle wygrywają, bo konkurencja jest słaba. Nie ma z kim przegrywać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.