VP Samsunga dla WP: młodzi ludzie nie są leniwi. To mit

VP Samsunga dla WP: młodzi ludzie nie są leniwi. To mit17.07.2019 16:28
Źródło zdjęć: © samsung

- Młodzi millenialsi i pokolenie Z wcale nie jest leniwe i roszczeniowe - mówi w rozmowie z WP Tech VP Samsung Polska, Arkadiusz Wójcik. Pracownicy poniżej 25. roku życia wymagają za to, aby ich pracodawca angażował się społecznie i dbał o przyrodę.

Bolesław Breczko, WP Tech: Jak się pracuje w koreańskiej korporacji w Polsce? Słyszałem, że godziny są długie a dni wolne rzadkie.
Arkadiusz Wójcik, VP działu Mobile i IT w Samsung Polska: Każda godzina pracy i każda kropla potu poświęcona wdrażaniu na polskim rynku urządzeń naszej marki jest tego warta. A odpowiadając już konkretnie na Pana pytanie, to jest siódma korporacja, z którą współpracuje i każda z nich była inna. Samsung jest wielonarodową i wielokulturową firmą. To wymaga otwarcia umysłu, akceptacji i tolerancji. Tylko w naszym biurze, odpowiedzialnym za sprzedaż i marketing, mówi się w kilku językach. Natomiast w dziale R&D to już jest kilkadziesiąt. Taka różnorodność pomaga nam budować najlepsze produkty i usługi.

Czy ekstra godziny pracy, to jest już coś normalnego, czego należy się spodziewać przychodząc do takiej firmy jak Samsung?
Nie dostrzegam pod tym względem żadnej różnicy pomiędzy europejskimi czy amerykańskimi pracodawcami, a mam takie doświadczenia.

Jaka jest w takim razie różnica pomiędzy tymi firmami, bo jakaś jest na pewno?
Tak, różnice wynikają przede wszystkim ze sposobu komunikacji. W kulturze zachodniej jesteśmy przyzwyczajeni do prostolinijnej, bezpośredniej komunikacji. Azjatycka kultura jest pod tym względem odmienna - podtekst i kontekst są zdecydowanie ważniejsze niż na Zachodzie.

Czy to znaczy, że przełożeni niechętnie np. słuchają krytyki ze strony podwładnych?
Nie. Polega to na tym, że ja prowadząc dyskusję ze swoimi szefami muszę przykładać większą uwagę do tego, co i jak jest mówione i tak samo ja jestem słuchany. Trzeba wyłapać to, co jest między zdaniami, między akapitami i między stronami.

Druga znacząca różnica, to zasady współpracy w zespole. W Europie Zachodniej decyzje często są podejmowane podczas dyskusji i na zasadzie kompromisu w ramach grupy. W kulturze azjatyckiej to zdanie szefa jest decydujące. Powoduje to, że decyzje strategiczne podejmowane są błyskawicznie, a firma może bardzo szybko reagować. Dotyczy to tak samo pozytywnych jak i negatywnych decyzji.

Czy to właśnie pozwoliło Samsungowi wyjść obronną ręką z porażki, jaką były zapalające się baterie w smartfonach Note 7?
Dokładnie tak.

Czy Samsung zatrudnia młodych ludzi? Powiedzmy, że poniżej 25. roku i czy ma pan z nimi kontakt?
Tak zatrudniamy takie osoby i oczywiście mam z nimi kontakt.

Czy młodzi są leniwi i roszczeniowi? Wszędzie o tym słyszę, ale nie miałem okazji zweryfikować.
Nie. To jest mit, który jest rozpowszechniany. Sam mu uległem i wzbudzało to moją podejrzliwość. Dziś mogę powiedzieć, że młodsi millenialsi i generacja Z, to ludzie, u których trzeba wzbudzić zainteresowanie i którzy oczekują więcej.

Co to znaczy, że oczekują więcej? Więcej pieniędzy?
Nie. Młodzi ludzie oczekują, że firmy będą ich angażować, że będą angażować się np. społecznie, że będą ekologiczne. I nie chodzi tylko o działania czysto wizerunkowe, ale o takie, które przyniosą wymierne rezultaty.

Młodzi ludzie są aż tak świadomi społecznie?
O tak. To właśnie dzięki nim zmieniliśmy pudełka plastikowe na tekturowe. Nie byłoby tego, gdyby ktoś z nich nie zwrócił nam na to uwagi. To dzięki nim zaangażowaliśmy się w proekologiczny wolontariat i np. sadzimy drzewa w wolnym czasie. To także dzięki nim wprowadziliśmy program nauki programowania w szkołach.

Źródło zdjęć: © WP.PL | Agata Sander
Źródło zdjęć: © WP.PL | Agata Sander

To miło usłyszeć głos przeciwny do ogólnej narracji, zwłaszcza od kogoś, kto ma doświadczenie z pierwszej ręki.
Przyznam, że praca z młodymi ludźmi też wymaga trochę zmiany podejścia czy zmiany sposobu komunikacji.

Zmiany komunikacji? Zamiast "Dzień dobry państwu", mówi pan na spotkaniu "No elo ziomeczki"?
Nie, na szczęście aż tak daleko nie musimy się posuwać. To chodzi przede wszystkim o wartości bliskie młodym pokoleniom. Firma, czy praca nie służą tylko zarabianiu pieniędzy, ale też rozwojowi zarówno pracowników jak i społeczeństwa.

Pytanie na koniec. Jaka jest jedna rzecz na temat Samsunga, która zaskoczy czytelników?
Pozwolę sobie wymienić dwie liczby. 100 tys. - tyle polskich dzieci w szkołach nauczyliśmy programowania w ramach programu Mistrzowie Kodowania. Nieskromnie myślę, że przyczyniliśmy się tym samym do podniesienia poziomu informatyki w polskich szkołach. A po drugie, zatrudniamy w Polsce już tysiąc inżynierów, którzy pracują w działach badań i rozwoju.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.