The Beatles w końcu w usługach streamingowych?

The Beatles w końcu w usługach streamingowych?22.12.2015 12:57
Źródło zdjęć: © PAP/Retna / King Collection

Jak informuje wpływowy magazyn muzyczny "Billboard", w te święta do serwisów strumieniujących muzykę trafi twórczość największego zespołu, który dotychczas opierał się tej nowej formie dystrybucji. Stop. Po prostu "największego zespołu". The Beatles.

Według anonimowych źródeł wśród przedstawicieli wytwórni fonograficznych, na które powołuje się "Billboard", muzyka The Beatles miałaby pojawić się w serwisach streamingowych 24 grudnia. Nie wiadomo, w ilu i jakich dokładnie. Sprawy nie skomentowali Spotify, Apple, Tidal, Deezer i Slacker.

Według jednego ze źródeł "Billboardu", jeden z popularnych serwisów strumieniujących muzykę starał się uzyskać prawa do pełnego katalogu utworów The Beatles już w 2014 roku, ostatecznie jednak prób te spaliły na panewce. Temat wznowiony został w styczniu tego roku przez dawnego dyrektora Universal Music Group Roba Wellsa. Umowę sfinalizowano podobno we wrześniu.

W przypadku The Beatles nie jest to nic nowego. Muzyka grupy tradycyjnie pojawiała się w nowych formach dystrybucji dopiero wtedy, gdy te dostatecznie już okrzepły – przykładowo do sklepu iTunes trafiła sześć lat po jego starcie. Nie przeszkodziło to w sprzedaniu dwóch milionów utworów w zaledwie tydzień.

Taki rozwój wypadków jest możliwy głównie dlatego, że streaming w końcu staje się dla wytwórni fonograficznych realną alternatywą dla innych metod dystrybucji muzyki. Mało tego – powoli zaczyna być w centrum ich uwagi. Na początku grudnia przedstawiciel Warner Music Group przyznał, że jego firma już teraz zarabia więcej na tantiemach z abonamentów niż na cyfrowej sprzedaży.

Mimo tego usługi streamingowe wciąż nie mają najlepszej prasy. W szczególności te, które oferują opcję dostępu bez jakichkolwiek opłat, jak Spotify. Wielu artystów uważa, że umieszczając w nich swoją muzykę pozbawia się zysków ze sprzedaży utworów w cyfrowych sklepach. Zysk z ich odtworzeni w streamingu jest zbyt mały, by zrównoważyć stratę, w szczególności, gdy znakomita większość użytkowników nie płaci abonamentu.

W czerwcu zeszłego roku głośna była sprawa listu Taylor Swift, która sprzeciwiła się zaproponowanemu przez Apple darmowemu okresowi próbnemu w jego usłudze streamingowej. Chociaż Apple Music, w odróżnieniu od Spotify, pozbawiony jest darmowej subskrypcji, to nowi użytkownicy przez pierwsze 3 miesiące mogą korzystać z jego zasobów muzycznych bez ponoszenia żadnych opłat. Z tego powodu piosenkarka zdecydowała o wycofaniu swojej nowej płyty z usługi producenta iPhone'ów.

Jeżeli jednak faktycznie do streamingu trafią The Beatles, to dla tych artystów, którzy jeszcze się wahają, może być to ostateczny argument.

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.