Tajemniczy SMS od Play. Abonent myślał, że to oszustwo

Tajemniczy SMS od Play. Abonent myślał, że to oszustwo26.10.2018 13:20
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Oszuści coraz częściej próbują udawać prawdziwe firmy, ale czasami dzieje się na odwrót - to działający legalnie przez przypadek upodobniają się to tworzących przekręty. Tak jest w przypadku niepokojącej wiadomości od Play.

Czytelnik Niebezpiecznika otrzymał od Play dziwnego SMS-a. Operator wystawił fakturę na zaskakująco niską kwotę, wynoszącą 1,50 zł. Na dodatek link prowadzący do strony pozwalającej zrealizować transakcję wyglądał bardzo niepokojąco - jak strona podstawiona przez oszustów ("https://play24app.page[.]link/tVQ8").

Czujny klient Play przypomniał sobie o przekręcie, w którym przestępcy podszywają się pod dosłownie każdy sklep internetowy i straszą, że zamówienie nie zostanie zrealizowane. Tam również chodziło o dopłatę niewielkiej sumy. Użytkownik słusznie pomyślał, że być może ma do czynienia z nowym wariantem "kurierskiego" oszustwa - wszak wszelkie rachunki płaci na czas i nie spodziewa się żadnych dopłat.

Zlekceważenie SMS-a niewiele dało, bo podobną informację klient dostał na maila. Po zalogowaniu się na konto na stronie Play zagadka się rozwiązała. To nie wyjątkowo skuteczna akcja przestępców, tylko rzeczywiście problemem jest niespodziewana zaległość. Sęk w tym, że przekazanie informacji o niej nie wyszło operatorowi.

"Każdy zawsze powinien być czujny. A firmy powinny uważniej śledzić to, jak przestępcy oszukują Polaków i starać się do nich nie upodobniać" - dodaje Niebezpiecznik.

Sam swego czasu miałem podobne wątpliwości. Dostałem od T-Mobile maila o zaległościach, mimo że rachunki były opłacone. Nadawcą było konto o nazwie "obslugaPlatnosci1" (czemu nie po prostu “obslugaplatnosci” - czy “jedynka” nie została wstawiona, żeby uśpić moją czujność i odróżnić się od “prawdziwego” T-Mobile?), a w treści okazywało się, że do wpłaty jest "21. zł". Suma w ogóle nie zgadzała się z umową, a wpisanie jej sugerowało błąd - może ktoś chciał wpisać "210", ale zrobił to niedbale? Właśnie tak robią przecież oszuści - nie są znani z nienagannego stylu.

Zgłosiłem sprawę do operatora. Okazało się, że… konto jest prawdziwe. Oszustwa nie ma, ale za to jest umowa, której być nie powinno. Postanowiłem więc wyjaśnić sprawę mailowo. Odezwała się do mnie inna osoba, która poprosiła o… hasło do serwisu abonenckiego i numer PESEL. A ja chciałem tylko wiedzieć, kiedy umowa, na którą są zaległości, została zamówiona. Zdębiałem ponownie - przecież nie powinno prosić się o hasła i podawać ich w otwartej komunikacji. To za to częsta praktyka wśród oszustów. Wystarczy przypomnieć ostatni ich przekręt, w którym "administrator systemu" prosi o hasło do pocztowej skrzynki.

Nic więc dziwnego, że później oszuści mogą chwalić się olbrzymimi zyskami, skoro prawdziwe firmy swoimi niektórymi działaniami potrafią namieszać.

Zobacz też: Cybersejf. Kopią kryptowaluty na twoim komputerze i nawet o tym nie wiesz. Dostaniesz olbrzymi rachunek za prąd

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.