Szukasz porad medycznych w Google? Zaskakująca opinia ekspertów

Szukasz porad medycznych w Google? Zaskakująca opinia ekspertów30.03.2021 12:00
Szukasz informacji na temat zdrowia w sieci? Naukowcy uważają, że to nie najgorszy pomysł
Źródło zdjęć: © Pexels

Większości z nas zdarzyło się wpisać w Google czy inną wyszukiwarkę objawy, by sprawdzić, jaka choroba może nam dolegać. Lekarze zniechęcają do tego typu praktyk, ale grupa ekspertów jest zdania, że szukanie informacji w sieci może nie być tak szkodliwe.

Lekarze przestrzegają przed samodzielnym podejmowaniem leczenia czy konsultowaniem objawów chorobowych z "ekspertami" z sieci, jednak najnowsze badania przeprowadzone przez lekarzy z Brigham and Women's Hospital w Bostonie sugerują, że poszukiwanie informacji medycznych w internecie niekoniecznie musi być szkodliwe. 

Wyniki badania zaskoczyły samych ich autorów. Przede wszystkim odkryli, że pacjenci poszukujący informacji na temat nękających ich objawów, są zazwyczaj sceptycznie nastawieni do wyników wyszukiwania, a diagnozy przedstawiane w internecie nie zwiększają ich poziomu lęku. 

W badaniu wzięło udział 5000 mieszkańców USA, których poproszono o przyjrzenie się i zdiagnozowanie prostych przypadków chorobowych na podstawie informacji znalezionych w sieci. Dodatkowo mieli ocenić poziom swojego lęku związanego z diagnozą z sieci oraz ocenić, w którym przypadku należy udać się po fachową poradę lekarską, do szpitala lub samodzielnie się leczyć. 

- Ten projekt naśladował sposób, w jaki osoba zwykle wchodzi w interakcję z internetem: napotykanie informacji, formułowanie wstępnych wniosków, a następnie ich przekształcanie - wyjaśnił główny autor i lekarz David Levine z Brigham and Women's Hospital w Bostonie.

Zespół zwerbował również 21 lekarzy internistów z Harvard Medical School, by potwierdzili diagnozy, które przygotowali uczestnicy badania. Wyniki nie były zaskoczeniem: tylko 54 proc. badanych wskazywało właściwe rozpoznanie przypadku medycznego. Średni czas podjęcia decyzji na podstawie danych z internetu wynosił 12 minut. 

Uczestniczy, przed rozpoczęciem poszukiwań w internecie, mieli postawić wstępną diagnozę, ale większość z nich (aż 85 proc.) nie zmieniała zdania, nawet po dłuższym czasie przeglądania sieci. Mimo że ledwo ponad połowa uczestników testu poprawnie identyfikowała objawy choroby, to naukowcy uważają to za ogromny sukces. 

- Bardzo dobra wiadomość jest taka, że większość osób sceptycznie podchodzi do informacji znalezionych w internecie - wskazują autorzy badania. Największym zaufaniem obdarzyli oni jednak wyszukiwarki (jak Google), a w drugiej kolejności specjalistyczne portale medyczne. Większość osób uznała, że media społecznościowe nie są dobrym źródłem informacji. 

Zobacz: Naukowcy odkryli nowego wirusa. Jest inny niż wszystko, co do tej pory widzieli [Wideo]

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.