Spotify Wrapped 2019. Wszyscy pominęli bardzo ważną zmianę

Spotify Wrapped 2019. Wszyscy pominęli bardzo ważną zmianę06.12.2019 15:53
Źródło zdjęć: © East News

Wiemy już, czego słuchali na Spotify Polacy w 2019 roku. Szybkie porównanie z topem ostatnich lat daje bardzo zaskakujące wyniki. Widać kolosalną różnicę w preferencjach - czy chętniej słuchamy polskich, czy zagranicznych artystów.

Najwyższe miejsce zestawienia najpopularniejszych artystów 2019 na Spotify w Polsce zajął Taco Hemingway. Już nie pierwszy raz. Od 2016 roku Taco w rankingach jest zawsze w pierwszej piątce. A czasami zajmował nawet więcej niż jedno miejsce, bo do podsumowania załapały się albumy wydane pod szyldem duetu Taconafide.

To się nie zmienia. Ale tegoroczne podsumowanie jest wyjątkowe pod jednym względem. W TOP 10 najpopularniejszych artystów w Polsce znalazło się aż 8 rodzimych! Z kolei w TOP 5 - aż 4. Czemu to niesamowite?

Bo jeszcze w 2016 roku w TOP 5 znalazł się jedynie jeden rodzimy artysta - właśnie Taco Hemingway. Reszta była zagraniczna. Sytuacja zmieniała się stopniowo. W 2017, kiedy do Taco dołączył Quebonafide, wynik z 4:1 zamienił się na 3:2.

Zobacz też: Nowa Motorola Razr. Kultowy telefon powraca w nowoczesnej formie

Później kolejny rok, kolejna zmiana. W 2018 roku Polacy wyszli na prowadzenie, bo pierwsza piątka składała się z Taco Hemingwaya, Quebonafide, Taconafide, Dawida Podsiadło i w końcu Imagine Dragons. Tyle że to trochę oszukane zwycięstwo - w końcu Taco, Que oraz ich duet Taconafide to wciąż dwie te same osoby.

Dopiero w 2019 roku jest naprawdę różnorodnie. Rządzi dalej Taco, dalej mamy także raperów: Bedoes, Tymek i Kubi Producent. Zagraniczny artysta w pierwszej piątce jest jeden - Billie Eilish.

Podobnie jest na YouTubie. Najchętniej oglądanym muzycznym materiałem 2019 roku jest wideo do piosenki Ronnie Ferrari - wbrew nazwie to polski wykonawca. W 2018 był to numer Taco Hemingway'a, ale w 2017 już królowało zagraniczne "Despacito". Teoretycznie z takim globalnym hitem trudno rywalizować, ale i tak na liście wśród teledysków były tylko dwa polskie utwory. W tym roku 9 na 10 miejsc to twórczość rodzimych artystów!

Prawdziwa rewolucja

O tym, że internet coraz częściej służy do słuchania polskich wykonawców, przekonujemy się również w internetowym radiu Open.FM, czyli najpopularniejszym polskim serwisem muzycznym.

- Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwujemy znaczne wzrosty zainteresowania słuchaczy Open FM polską muzyką - mówi w rozmowie z WP Tech Kuba Jonczyk z Open FM.

Mowa tu przede wszystkim o polskim hip-hopie, ale też disco polo i szeroko rozumianej alternatywie. Wszystkie te gatunki mają w Open FM swoje kategorie, a w nich kilkanaście stacji i ta liczba ciągle rośnie. W samych hip-hopie są oddzielne kanały poświęcone nowościom, klasyce rapu, hip-hopowi ulicznemu, konkretnym wykonawcom (swoje stacje mają m.in. Taco i Quebo, O.S.T.R. czy Chada), a nawet jest stacja z rankingiem 100 najlepszych polskich hip-hopowych numerów wszech czasów

Kuba Jonczyk, Open FM

Kuba Jonczyk zauważa również, że w stacji Top 20 PL, która z założenia przez kilka lat grała hity tylko popowych wykonawców, zaczęli pojawiać się raperzy i młodzi wykonawcy sceny alternatywnej. To także efekt ich internetowej popularności.

- Nikogo nie dziwi już obecność w ogólnych stacjach utworów Dawida Podsiadły i Darii Zawiałow, ale też Tymka, Taco Hemingwaya czy Bedoesa. Jeszcze sezon temu ograniczaliśmy się do grania ich jedynie w stacjach gatunkowych, a dziś ich nowe single z miejsca lądują w naszych najpopularniejszych stacjach. Można więc mówić o prawdziwej rewolucji, która póki co ogarnęła media cyfrowe i serwisy streamujące muzykę, ale zapewne będzie miała wpływ na cały rynek muzyczny - mówi.

Wydaje się jednak, że to już się dzieje. W końcu Dawid Posiadło wraz z Taco Hemingwayem wyprzedaje Stadion Narodowy. A wielu artystów hip-hopowych czy kojarzonych z szeroko rozumianą "alternatywą" - jak np. Krzysztof Zalewski - również nie ma problemu z wypełnieniem sal. Co więcej, pojawiają się np. na trójkowej liście przebojów, kojarzonej raczej z konserwatywnych słuchaczem, zasłuchanym w gitarowe dźwięki lat 80. Wiele wskazuje na to, że internetowy wiatr zmian już zawiał.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.