Spadki na rynku PC - konsumenci częściej wymieniają tablety i smartfony

Spadki na rynku PC - konsumenci częściej wymieniają tablety i smartfony15.12.2015 09:50
Źródło zdjęć: © Robby Van Arsdale / CC

Popularność urządzeń mobilnych i małe zainteresowanie Windows 10 odbija się na malejącej sprzedaży komputerów PC w krajach rozwiniętych. W ostatnim kwartale roku rynki wschodzące będą odpowiadać za większość sprzedaży tanich laptopów i komputerów biurkowych.

IDC prognozuje dalsze spadki sprzedaży komputerów osobistych, które do końca roku sięgną 10 proc. Na rynek trafi 276 mln sztuk PC, z czego aż 146 mln zostanie sprzedanych w krajach rozwijających się, gdzie popularnością cieszyć będą się zwłaszcza komputery biurkowe (71 mln). Notebooki zanotują większą sprzedaż jedynie w Europie Zachodniej, USA, Kanadzie i Japonii. Laptopy stanowią także większość sprzedawanych dziś komputerów osobistych - 59 wobec 41 proc.

Wśród przyczyn słabych wyników sprzedaży komputerów osobistych analitycy IDC wymieniają m. in. umocnienie się dolara, duże zapasy magazynowe i mniejsze od prognozowanego zainteresowanie systemem Windows 10, a także dłuższy cykl życia produktów. Konsumenci skłonni są częściej wymieniać urządzenia mobilne (smartfony, tablety, inteligentne zegarki) niż komputery biurkowe czy laptopy.

- Pomimo ogromnego zainteresowania urządzeniami mobilnymi, niewielu konsumentów jest w stanie całkowicie zrezygnować z komputera osobistego. Konieczność zakupu wielu gadżetów elektronicznych wymusza jednak na klientach priorytetyzację wydatków, co odbija się na wydłużeniu cyklu użytkowania tradycyjnych komputerów - wyjaśnia Loren Loverde, analityk International Data Corporation.

- Na niskie wyniki sprzedaży wpływają także decyzje biznesowe liderów branży. Fakt bezpłatnej aktualizacji do Windowsa 10, którą Microsoft zaoferował użytkownikom poprzednich wersji systemu, bynajmniej nie zachęca ich do natychmiastowej zmiany komputera. Jednak brak najnowszych funkcji sprzętowych skłoni ich prawdopodobnie do zakupu nowego urządzenia w najbliższych latach - dodaje Loverda.

Na trudne położenie tradycyjnych komputerów i notebooków wpływają także innowacje technologiczne i pojawienie się nowych typów urządzeń - tabletów z odłączaną klawiaturą, komputerów biurkowych połączonych z monitorem, czy bardzo cienkich i lekkich laptopów. Wszystkie te produkty, pomimo wyższej ceny, cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów, co negatywnie odbija się na wynikach sprzedaży tańszych, klasycznych komputerów biurkowych i laptopów. Trend ten widoczny jest zwłaszcza na rynkach rozwiniętych (USA, Europa Zachodnia, Kanada, Japonia).

- Tradycyjnym komputerom PC zagrażają nie tyle tablety, co prężnie rozwijający się rynek urządzeń 2w1, komputerów z wbudowanym monitorem czy ultrabooków - przekonuje Jay Chou, analityk z IDC.

IDC zwraca uwagę, że do zauważalnego zwiększenia się sprzedaży PC przyczynią się w 2016 i 2017 r. masowe wymiany sprzętu w sektorze biznesowym, administracji i edukacji.

Informacje na temat sytuacji na rynku PC w ostatnim kwartale 2015 r. pochodzą z raportu IDC Worldwide Quarter PC Tracker, opublikowanego na początku grudnia przez International Data Corporation.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.