Słaby RIM łatwym celem. Czy przejmie go Microsoft?

Słaby RIM łatwym celem. Czy przejmie go Microsoft?03.04.2012 09:55
Źródło zdjęć: © AP

Research in Motion, kanadyjski producent urządzeń BlackBerry, odnotował 125 mln dolarów straty w IV kwartale roku fiskalnego 2012, zakończonym 3. marca. Cena akcji koncernu osiągnęła najniższą od 2003 roku wartość, tracąc aż 75% w ciągu ostatniego tylko roku.

Jeszcze 5 lat temu RIM produkował ponad połowę smartfonów przeznaczonych na amerykański rynek, dziś ma zaledwie 5% tego rynku (dane z ostatniego kwartału), a jego udziały stale spadają, przygniatane popularnością iPhone'ów (43% rynku) i smartfonów z Androidem (48%).

Sprzedaż smartfonów BlackBerry spadła z kwartału na kwartał o 21%, osiągając 11,1 mln sztuk. W tym samym czasie RIM udało się sprzedać 0,5 mln tabletów BlackBerry Playbook - głównie za sprawą drastycznej obniżki cen.

Kanadyjskiemu koncernowi potrzeba albo cudu w postaci hitu sprzedażowego, albo naprawdę dużego dofinansowania. Analitycy już szepcą na temat przejęcia firmy, wymieniając Microsoft jako potencjalnego nabywcę.

Rynek smartfonów jest bardzo niewdzięczny i coś co jest przez kilka lat hitem, może nagle błyskawicznie zostać wyparte przez innych graczy. Przypomnijmy sobie jak zmieniał się udział poszczególnych systemów mobilnych w ostatnich latach. W ciągu trzech ostatnich lat nokiowski Symbian z 47% udziału w rynku i niekwestionowanej pozycji lidera spadł do 16%. Udział mobilnych wersji Windowsa spadł w tym czasie z 12% do 1%, a BlackBerry OS z 17% do 12%. Inne platformy (jak chociażby Palm z jego webOS) znikły zupełnie.

Na rynek wkroczyły nowe potęgi - Apple z 1% wywindował swój iOS do aż 19% udziału w globalnym rynku, a google'owski Android zaczynając od zera ma już 48% światowego rynku smartfonów.

RIM, jak to zwykle bywa na tonących okrętach, rozpoczął już wymianę kadry zarządzającej. Zmieniły się też priorytety rozwoju firmy, która po nieudanej walce o rynek masowy znów chce się skupić na najbardziej lojalnych jej klientach, czyli na korporacjach. Jeśli to się nie uda, RIM może szybko skończyć jak Sony Walkman, Palm, Polaroid czy niedawno poległy Kodak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.