Mocarstwo z Ameryki Południowej idzie na całość. Zamawia 40 Gripenów

Mocarstwo z Ameryki Południowej idzie na całość. Zamawia 40 Gripenów26.06.2023 12:55
Myśliwce brazylijskich sił powietrznych
Źródło zdjęć: © Saab | Linus Svensson

9 maja Embraer i Saab zainaugurowały działalność brazylijskiej linii produkcyjnej wielozadaniowych samolotów bojowych JAS 39E/F Gripen w zakładach w Gavião Peixoto. Jest to kolejny i najbardziej znaczący krok w transferze technologii związanym z licencyjną produkcją Gripenów w Brazylii. W tym samym zakładzie funkcjonuje już centrum testów w locie i centrum projektowania i rozwoju Gripena.

W październiku 2014 r. Brazylia zamówiła 36 samolotów, w tym 28 jednomiejscowych i osiem dwumiejscowych, za 4,7 mld dolarów. Następnie w kwietniu 2022 r. zamówiono dodatkowe cztery jednomiejscowe, co razem daje 40 Gripenów. Przedsięwzięcia związane z wdrożeniem myśliwców do brazylijskich sił powietrznych i uruchomieniem produkcji licencyjnej wiążą się z największym transferem technologii do Brazylii w ostatnich latach. Pozyskanie nowych kompetencji i uruchomienie linii produkcyjnej stwarza również nowe możliwości biznesowe dla obu przedsiębiorstw lotniczych.

– Dzisiaj świętujemy nie tylko uruchomienie linii produkcyjnej myśliwców Gripen, ale też sukces współpracy pomiędzy Saabem i Embraerem, która z każdym dniem jest coraz większa i służy celom brazylijskich sił powietrznych – powiedział Bosco da Costa Júnior, prezes Embraer Defense & Security. – Embraer od początku odgrywał istotną rolę w procesie rozwoju Gripena, a jednym z przejawów było choćby opracowanie dwumiejscowej wersji samolotu. Mam nadzieję, że naturalną konsekwencją tej współpracy będzie rozwój na innych rynkach.

Pracownicy na linii montażowej Gripena E/F., Źródło zdjęć: © Embraer | João Paulo Moralez
Pracownicy na linii montażowej Gripena E/F.
Źródło zdjęć: © Embraer | João Paulo Moralez

– Uruchomienie linii produkcyjnej jest wyraźnym symbolem realizacji naszego przyrzeczenia do transferu technologii i wiedzy do Brazylii – stwierdził prezes Saaba Micael Johansson. – Tutaj zostanie wyprodukowanych 15 spośród samolotów zakontraktowanych do tej pory dla brazylijskich sił powietrznych. Naszym celem jest sprawienie, aby wszystkie dodatkowe myśliwce ewentualnie zamówione przez Brazylię w przyszłości również były produkowane w tym miejscu, podobnie jak samoloty dla innych państw. Chcielibyśmy, aby Brazylia stała się centrum eksportu Gripenów do innych państw Ameryki Południowej, a być może również do innych regionów.

Dodatkowe zamówienia wydają się niezbędne, aby zastąpić wszystkie brazylijskie F-5 i AMX-y przy zachowaniu ogólnej podobnej liczebności brazylijskiego lotnictwa. W maju 2022 r. dowódca sił powietrznych generał Carlos de Almeida Baptista Júnior zapowiedział chęć pozyskania łącznie 66 Gripenów. Informację potwierdził prezes Saaba, który oznajmił, że toczą się negocjacje w sprawie zamówienia przez Brazylię 26 egzemplarzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Instalacja w Gavião Peixoto jest linią montażu końcowego, na której poszczególne podzespoły są składane w kompletny myśliwiec. Elementy trafiają tam z fabryki Saaba w Linköping w Szwecji i zakładów Saab Aeronáutica Montagens w São Bernardo do Campo. W Brazylii będzie powstawało sześć głównych elementów Gripenów: ogon, hamulce aerodynamiczne, szkielety skrzydeł, przednia część kadłuba wersji jednomiejscowej i dwumiejscowej oraz tylna część kadłuba wersji jednomiejscowej. Notabene maszyny dwumiejscowe będą użytkowane jedynie przez Brazylię, Szwecja tej wersji nie zamówiła.

Elementy pierwszego Gripena E na brazylijskiej linii montażowej., Źródło zdjęć: © Embraer | João Paulo Moralez
Elementy pierwszego Gripena E na brazylijskiej linii montażowej.
Źródło zdjęć: © Embraer | João Paulo Moralez

Po zakończeniu montażu płatowca, awioniki, podwozia, silnika i wszystkich pozostałych elementów każda maszyna przechodzi testy funkcjonalne i oblot fabryczny. Następnie jest przygotowywana do przekazania zamawiającemu. Pierwsze Gripeny mają zjechać z brazylijskiej linii produkcyjnej w 2025 r.

F-39 już w służbie

Myśliwce F-39, bo tak w brazylijskiej nomenklaturze nazywane są Gripeny, weszły do służby w brazylijskich siłach powietrznych w grudniu 2022 r. Oczywiście były to samoloty wyprodukowane w Szwecji i dostarczone do Ameryki Południowej statkami. W pierwszej kolejności w samoloty wyposażono 1. Dywizjon Obrony Powietrznej (1º Grupo de Defesa Aérea) 2. Skrzydła z bazy Anápolis niedaleko stolicy kraju – Brasílii. W dalszej kolejności nowe myśliwce trafią do kolejnych jednostek, gdzie będą zastępowały myśliwce F-5EM i F-5FM oraz samoloty uderzeniowe AMX A-1.

Podstawowym zadaniem F-39 jest obrona przestrzeni powietrznej w rejonie stolicy. Brazylijskie Gripeny będą przenosiły szeroki wachlarz uzbrojenia obejmujący między innymi pociski powietrze–powietrze MBDA Meteor, Diehl IRIS-T, Rafael Python 4/5 i Derby, a także bomby kierowane laserowo Lizard i amunicję szybującą Spice 250/1000.

Współpraca na innych polach

Odnosząc się do słów Bosca da Costy Júniora dotyczących możliwej współpracy na innych polach, nie można nie wspomnieć o możliwej kooperacji obu przedsiębiorstw (i państw) w kwestii samolotów transportowych C-390 Millennium. Szwecja jest właśnie w trakcie poszukiwania następców dla swoich średnich samolotów transportowych C-130H Hercules (lokalne oznaczenie Tp84), a samolot Embraera został skonstruowany właśnie jako bezpośredni rywal dla konstrukcji amerykańskiej. W przypadku wyboru Millennium być może Saab mógłby liczyć na rewanż – produkcję u siebie przynajmniej wybranych elementów samolotów transportowych i na przykład utworzenie centrum serwisowego.

KC-390 Millennium przy starym hangarze Zeppelinów (zbudowanym w 1936 roku) w bazie Santa Cruz opodal Rio de Janeiro., Źródło zdjęć: © Força Aérea Brasileira
KC-390 Millennium przy starym hangarze Zeppelinów (zbudowanym w 1936 roku) w bazie Santa Cruz opodal Rio de Janeiro.
Źródło zdjęć: © Força Aérea Brasileira

Biorąc pod uwagę bliskie relacje między przemysłami lotniczymi Szwecji i Brazylii, nietrudno sobie wyobrazić, że Skandynawowie mogliby wybrać właśnie brazylijski samolot. Tym bardziej, że byłyby to już trzeci przypadek, po Brazylii i Węgrzech, współpracy KC-390 i Gripenów. Także uzyskanie korzystnych warunków finansowych nie wydaje się poza zasięgiem rządu w Sztokholmie, ponieważ Embraer w ostatnich kilkunastu miesiącach stracił część zamówień na C-390 ze strony brazylijskich sił powietrznych mierzących się z problemami budżetowymi. Firma może więc być skłonna do zaoferowania dobrych warunków, byle tylko pozyskać kolejne zamówienia.

Niezależnie, jak zakończy się sprawa z samolotami transportowymi, oba przedsiębiorstwa mają ofertę uzupełniającą się. Saab produkuje samoloty bojowe, zaawansowaną elektronikę i kilka typów uzbrojenia, a Embraer ma w portfolio samoloty szkolno-treningowe i szkolno-bojowe, transportowe oraz pasażerskie. Na coraz bardziej konsolidującym się rynku zbrojeniowym i lotniczym taka sytuacja ma zalety dla obu firm, które nie muszą konkurować, za to mogą we współpracy oferować całą gamę zaawansowanych produktów.

Autor: Maciej Hypś

Źródło artykułu:konflikty.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.