Ile losów potrzeba, by wygrać na loterii?

Ile losów potrzeba, by wygrać na loterii?11.08.2023 16:32
Wielu z nas marzy o wygranej na loterii
Źródło zdjęć: © Unsplash | Dylan Nolte

Kto z nas nie chciałby wygrać w np. w Lotto? Gdyby tylko istniała gwarantująca to strategia... Matematycy z Manchesteru obliczyli, ile losów trzeba wykupić, by być pewnym jakiekolwiek wygranej w brytyjskiej National Lottery.

W brytyjskiej loterii gracze typują 6 z 59 liczb. Wygrywają, jeśli trafią co najmniej dwie z nich. Dwa trafienia zapewniają wygraną, która wystarczy jedynie na kolejny kupon. Ale im więcej trafień, tym wyższa wygrana. Aby ustalić minimalną liczbę losów, które trzeba kupić, by zagwarantować sobie przynajmniej najniższą wygraną, wykorzystali strukturę geometryczną nazywaną Płaszczyzną Fana.

Opis i rezultaty badań ukazały się w bazie pre-printów arXiv (DOI: 10.48550/arxiv.2307.12430).

Płaszczyzna Fana

Matematycy z Uniwersytetu w Manchesterze przeprowadzili swoje obliczenia dla brytyjskiego totolotka. Nazwa głównej tamtejszej gry losowej brzmi dla nas swojsko, ponieważ nazywa się ona "Lotto". Również i samo losowanie wygląda podobnie: losowanych jest 6 cyfr, tyle że z przedziału od 1 do 59. Natomiast wyliczenia ile kuponów musielibyśmy kupić, podjęli się dr David Stewart oraz dr David Cushing. Uczeni stwierdzili, że musielibyśmy w tym celu nabyć dokładnie 27 losów. Co ciekawe, przy swoich obliczeniach posłużyli się mającym już aż 50 lat programem o nazwie Prolog. Ich zdaniem jest to jeden z najstarszych przykładów sztucznej inteligencji.

Rozwiązanie, które zaproponowali, oparte jest na strukturze geometrycznej nazywanej Płaszczyzną Fana. To zbiór punktów i prostych tworzących trójkąt, które muszą spełniać określone warunki. Każde dwie różne proste mają dokładnie jeden punkt wspólny i każde dwa różne punkty należą do dokładnie jednej prostej. To właśnie te punkty i proste generują zestawy 6 liczb, co odpowiada jednemu kuponowi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: Czy warto kupić zegarek Amazfit Cheetah Pro?

Aby przeanalizować w ten sposób wszystkie 59 liczb potrzebujemy dwóch trójkątów oraz trzech Płaszczyzn Fana. I dzięki temu, pomimo faktu, że w losowaniu możliwych jest aż 45 057 474 kombinacji, to jednak zawsze przynajmniej na jednym kuponie powinniśmy trafić dające wygraną dwie liczby. W każdym bowiem przypadku dwie liczby zlokalizowane są na jednej z 5 wspomnianych niezbędnych płaszczyzn. Jednocześnie niemożliwe jest osiągnięcie tej samej skuteczności przy 26 kuponach, ponieważ zawsze będzie można odnaleźć 6 liczb, które nie znajdą się równocześnie na jakimkolwiek kuponie.

Brak gwarancji zysków

Należy tu jednak stanowczo podkreślić, że powyższe obliczenia miały na celu jedynie znalezienie najmniejszej możliwej liczby losów, które gwarantowałyby jakąkolwiek wygraną. Nie było tutaj w ogóle brane pod uwagę kryterium zysku, czyli nawet przy zastosowaniu tej metody mogłoby się okazać, że uzyskana i gwarantowana opracowanym systemem wygrana nie pokryłaby kosztu zakupu kuponów. W przypadku brytyjskiego totolotka zakup 27 kuponów kosztowałby 54 funty. Natomiast inny matematyk Peter Rowlett obliczył, że w aż 99 proc. przypadków nie uzyskalibyśmy nawet zwrotu kosztów.

Zresztą teoria ta została nawet sprawdzona w praktyce i to dosyć niedawno: 1 lipca 2023 roku. W efekcie badacze tylko w przypadku 3 kuponów trafili zaledwie po 2 liczby. W tej próbie, pomimo gwarancji wygranej wynikającej z matematycznych wyliczeń i tak de facto ponieślibyśmy stratę. Należy tu zatem się zgodzić z opinią samych matematyków, którzy uważają, że ich odkrycie ma wartość tylko i wyłącznie z czysto obliczeniowego punktu widzenia.

Źródło: University of Manchester

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.