Rosjanie zaskoczeni. Mają problemy z internetem

Rosjanie zaskoczeni. Mają problemy z internetem03.03.2023 14:29
Internet mobilny w Rosji zauważalnie zwolnił.
Źródło zdjęć: © unsplash

Analizy przeprowadzone przez firmę Telecom Daily pokazały, że prędkość rosyjskiego internetu mobilnego zauważalnie spadła. Nigdy wcześniej do tego nie dochodziło, a Rosja, chociaż uważana za kraj zacofany pod względem technologicznym, systematycznie rozwijała infrastrukturę sieciową. Co się stało?

Telecom Daily to firma analityczna zajmująca się między innymi rynkiem telekomunikacyjnym i usługami transmisji danych. Najnowszy raport oparty na "wynikach dziesiątek tysięcy pomiarów" i cytowany między innymi przez agencję Reuters pokazuje poważny problem, z jakim zaczynają borykać się Rosjanie. Chodzi o prędkość internetu mobilnego, która w lutym spadła o ponad 7 proc. To średnia dla całego kraju z wyjątkiem stolicy.

Internet mobilny w Rosji mocno zwalania

Moskwa jako jedyny region może pochwalić się coraz lepszą infrastrukturą. W ujęciu rok do roku zanotowano tam 32-procentowy wzrost prędkości internetu mobilnego – do 34,7 Mb/s. Mieszkańcy innych regionów Rosji nie mają takich powodów do zadowolenia, 7-procentowy spadek prędkości oznacza średnią na poziomie 18,3 Mb/s. Denis Kuskov, dyrektor generalny Telecom Daily, podkreśla, że jest to efekt przemyślanej strategii operatorów, którzy za wszelką cenę chcą utrzymać pozytywne trendy w Moskwie, ponieważ pozwala im to na uniknięcie większych problemów wizerunkowych.

Jakiekolwiek awarie w Moskwie lub Sankt Petersburgu mogą stać się źródłem poważnych problemów wizerunkowych operatora. I odwrotnie, wydaje im się, że nikt nie zauważy, jeśli prędkość spadnie o 20-30 proc. w odległym rejonie.

Denis Kuskov, dyrektor generalny Telecom Daily

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zełenski się tego obawiał. Generał: to największe wyzwanie Ukrainy

Sankcje zablokowały import sprzętu telekomunikacyjnego

Jako przyczynę takiego obrotu spraw Telecom Daily wskazuje zachodnie sankcje, jakie zostały nałożone na Rosję w wyniku jej inwazji na Ukrainę. Decyzje podjęte przez kraje wcześniej współpracujące z Rosją spowodowały blokadę dostaw sprzętu telekomunikacyjnego. Chęć rozbudowy infrastruktury w bardzo dużym pod względem powierzchni kraju oraz usuwania awarii z wykorzystaniem zamiennych lub używanych części to często działania doraźne, które w dłuższej perspektywie na niewiele się zdadzą.

Agencja Reuters pochylała się nad możliwymi problemami z internetem w Rosji już w zeszłym roku. Powoływała się na rozmowy z kierownictwem wyższego szczebla w branży telekomunikacyjnej, z których wynikało, że wycofanie się czołowych producentów sprzętu telekomunikacyjnego (chodzi przede wszystkim o firmy Nokia i Ericsson) może na dłuższą metę nie tylko wywołać przejściowe problemy, ale nawet sparaliżować krajowe sieci komórkowe i doprowadzić do pogorszenia warunków do komunikacji dla wszystkich Rosjan.

Rosyjskie ministerstwo cyfryzacji nie odpowiedziało na prośby o komentarz wystosowane przez zachodnie agencje prasowe. Część tamtejszych operatorów zaprzecza wynikom raportu Telecom Daily, co zdaniem niektórych obserwatorów jest wpisywaniem się w szeroko rozpowszechnianą propagandę.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.