Prośba od znajomego. Bank PKO ostrzega. Oszustwo wciąż niebezpieczne

Prośba od znajomego. Bank PKO ostrzega. Oszustwo wciąż niebezpieczne06.04.2019 17:16
Źródło zdjęć: © WP.PL

Oszustwo z wykorzystaniem BLIK-a staje się "ulubioną" metodą oszustów. Przed przekrętem ostrzega bank PKO - zobaczcie, co należy zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa. I jak się chronić, by to nie nas wykorzystano do kradzieży środków.

"Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami w serwisie Facebook i aplikacji Messenger, w których oszuści podszywają się pod Twoich znajomych i proszą o przelew BLIK." - pisze bank PKO na swojej stronie internetowej.

O oszustwie, w którym przestępcy wykorzystują BLIK-a, pisaliśmy na WP Tech i dobreprogramy.pl nieraz. Ale ostrzeżenie wydane przez PKO sugeruje, że oszuści ciągle stosują tę metodę i próbują wyłudzić pieniądze od Polaków.

Napastnik najpierw przejmuje dostęp do przypadkowego konta na Facebooku. Następnie, podając się za właściciela przejętego konta, wysyła do osób z listy znajomych prośbę o szybką pożyczkę pieniężną.

Prośby i tłumaczenia są różne - na leki, zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie.

Przestępcy wykorzystują BLIK-a nie przez przypadek. O ile przelew dałoby się w niektórych sytuacjach zablokować (zakładając, że wysłany byłby w piątek wieczorem, przez cały weekend można byłoby zablokować transakcję), tak tutaj wykorzystuje się największą zaletę usługi: szybkie dostarczenie środków.

Na dodatek ofiara ma niewiele szans na odzyskanie pieniędzy. W końcu sama akceptuje transakcję. A w przypadku wypłaty pieniędzy, jedyna informacja, to adres bankomatu. Trudniej namierzyć oszusta - nie mówiąc już o tym, że wypłacającym może być tzw. słup.

PKO radzi, aby każdą nietypową prośbę starać się weryfikować u znajomego. Warto do niego zadzwonić, by mieć pewność, że to on udzieli nam odpowiedzi - dlatego mail jest ryzykowną opcją, bo równie dobrze przestępca mógł przejąć profil na Facebooku, jak i skrzynkę pocztową.

Bank ma jeszcze dwie rady, o których zawsze warto pamiętać: aby korzystać z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych, a także uważać, by nie podawać haseł do logowania. Równie dobrze to z naszego konta może wyjść prośba o pożyczkę - nie stracimy pieniędzy, ale nieświadomie i niecelowo pomożemy przestępcy w kradzieży.

źródło: PKO via cashless.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.