Powstaną samochody ciężarowe nowej generacji dla US Army

Powstaną samochody ciężarowe nowej generacji dla US Army01.03.2023 16:06
Cwiczenia US Army Eagle Flag z wykorzystaniem ciężarówek Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks (HEMTTs).
Źródło zdjęć: © US Air Force | Staff Sgt. Charles Rivezzo

Sprawna logistyka jest podstawą prowadzenia wojny. Rozumiejąc ten fakt i konieczność dbania o zaplecze logistyczne, US Army zdecydowała się opracować nową generację samochodów ciężarowych. W ramach programu CTT (Common Tactical Truck) przyznano czterem spółkom – Oshkosh Defence, Mack Defence, Navistar Defence oraz konsorcjum Rheinmetall i GM Defence – kontrakty o łącznej wartości 24,3 miliona dolarów na opracowanie prototypów.

Program zakłada opracowanie nowego ciągnika mającego zastąpić ciężkie i średnie ciągniki siodłowe M915 i M1088. Dodatkowo powstać ma następca ciężkiej taktycznej ciężarówki HEMTT i spaletyzowanego systemu ładowania PLS. Każda z firm zbuduje po trzy prototypy każdego z pojazdów. Ocena dostarczonych prototypów rozpocznie się na początku przyszłego roku. W ramach pierwszej fazy programu może powstać nawet 5700 pojazdów o łącznej wartości około 5 miliardów dolarów. Ostateczna decyzja o zwycięzcy postępowania ma zapaść w 2026 roku.

– CTT przypomina projekt Liberty Truck, ciężarówki produkowanej przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych podczas pierwszej wojny światowej – mówił generał brygady Samuel Peterson, dyrektor wykonawczy programu. – Program CTT można postrzegać jako Liberty Truck XXI wieku, ponieważ podobnie będzie dążył do usprawnień w zakresie logistyki, eksploatacji i szkolenia.

Peterson dodał, że rodzina CTT będzie charakteryzować się otwartą, modułową konstrukcją oraz tożsamymi podzespołami w całej flocie, co zaowocuje usprawnionym łańcuchem dostaw i obniży koszty eksploatacji w całym cyklu życia. Łącznie zakupionych może zostać nawet 40 tysięcy ciężarówek o wartości 14 miliardów dolarów.

W komunikacie US Army możemy przeczytać, że program CTT ma na celu zbudowanie floty samochodów ciężarowych zintegrowanych z komercyjnymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Ciężarówki mają być przygotowane do przyszłej przebudowy jako pojazdy autonomiczne oraz cechować się wysokim współczynnikiem cyfryzacji i przeżywalności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Zawiązane latem ubiegłego roku konsorcjum Rheinmetall Vehicles i GM Defence, zaprezentowało wojskowy samochód ciężarowy MAN Military Vehicle HX3-CTT. Proponowana ciężarówka stanowi nowy model rodziny HX, używanej już przez siły zbrojne wielu krajów. Poprzednie generacje sprawdziły się w różnych warunkach klimatycznych i konfliktach zbrojnych. HX3-CTT może powstać w kilku wariantach przeznaczonych od transportu ładunków po cysterny i ciągniki siodłowe, w układach napędowych od 4 × 4 do 10 × 10.

– Jesteśmy zaangażowanymi partnerami wojsk lądowych, wnosimy ogromne możliwości operacyjne w połączeniu z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa, dzięki czemu żołnierze mogą bezpiecznie i skutecznie realizować swoje zadania – mówił Matthew Warnick, dyrektor American Rheinmetall Vehicles. – Razem nasz zespół dostarczy ewolucyjną ciężarówkę, która wykorzysta komercyjne atuty naszych partnerów, Rheinmetall MAN Military Vehicles i General Motors, oraz wspólne cechy projektu HX3-CTT.

Główny dostawca ciężarówek dla wojsk amerykańskich, spółka Oshkosh Defence, zdecydowała się wykorzystać sprawdzoną i przetestowaną w boju rodzinę Family of Heavy Tactical Vehicles (FHTV). W tym celu spółka dostarczy zmodernizowaną i dostosowaną do postępowania CTT wersję pojazdu FHTV. Konstrukcja pozwala na montaż wielu modułów misji przy minimalnych zmianach w pojeździe. Dodatkowo od wielu lat producent współpracuje z wojskiem przy rozwoju pojazdów FHTV.

– Od prawie pięćdziesięciu lat jesteśmy zaufanym dostawcą taktycznych pojazdów kołowych amerykańskich wojsk lądowych. Rozumiemy złożoność pola bitwy i wymagania, jakie walka może nałożyć na flotę pojazdów. Żaden inny producent nie może tego powiedzieć – chwalił się Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defence. – Ta wiedza, w połączeniu z naszymi umiejętnościami inżynierskimi, umożliwia nam dostarczanie najbardziej wydajnych i opłacalnych CTT.

Również Mack Defense zdecydował się na modyfikację znajdującej się już w linii ciężarówki M917A3, opartej na komercyjnym modelu Mack Granite. Podstawowy projekt CTT, systemy ram, kabina bez opancerzenia, elektronika i silnik mają pochodzić z pierwowzoru. Cała gama pojazdów Macka będzie zoptymalizowana dla US Army. Ostatnia spółka dopuszczona do dalszego etapu postępowania – Navistar Defence – w ofercie ma liczne pojazdy ciężarowe aż po MRAP-y MaxxPro. W komunikacie producenta nie wspomniano jednak, jaki pojazd weźmie udział w postępowaniu.

Szymon Rutkowski, dziennikarz konflikty.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.