Popularność Facebooka drastycznie spada. Czy to początek jego końca?

Popularność Facebooka drastycznie spada. Czy to początek jego końca?09.10.2014 13:23
Źródło zdjęć: © mkhmarketing / CC

Facebook jest w tej chwili tak integralną częścią internetu, że ciężko sobie wyobrazić sieć bez niego. Trudno również przyjąć do wiadomości, że najpopularniejszy portal społecznościowy ma zaledwie 10 lat (swoją drogą – jest o rok starszy od YouTube'a!). Jak wyglądał internet bez niego? Mało kto to pamięta. Być może jednak całkiem niedługo przekonamy się o tym na nowo. Popularność Facebooka wśród amerykańskich nastolatków gwałtownie spada.

Wyciąganie wniosków z zachowań i przyzwyczajeń Amerykanów wydaje się na tyle rozsądne, że jeżeli chodzi o internet czy nowe technologie wyznaczają oni światowe trendy praktycznie od kiedy powstał internet. Można więc śmiało zakładać, że – w większości przypadków – jeżeli coś zyska lub straci popularność w USA, to prędzej czy później podobny efekt będzie można zaobserwować w reszcie świata. Szczególnie w przypadku Facebooka, który właśnie tam się narodził i właśnie tam rozpoczął swą drogę do światowej dominacji.

Dominacji, która już niedługo może się okazać jedynie wspomnieniem. Po cichu chyba każdy z nas spodziewał się, że Facebook prędzej czy później straci swoją pozycję w sieci, podobnie jak chociażby MySpace przed nim. Mało kto powiedziałby jednak, że może się to stać w bliskiej przyszłości. Tymczasem wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie amerykańskiego banku inwestycyjnego Piper Jaffray zdają się pokazywać coś niezmiernie zaskakującego. Chociaż 9 na 10 amerykańskich nastolatków regularnie używa sieci społecznościowych, to już do korzystania z Facebooka przyznało się zaledwie 45 proc. z nich. Jest to tym bardziej zaskakujące, że jeszcze na wiosnę odsetek ten wynosił 72 proc.

Co więc zaczęło zastępować nastolatkom Facebooka? Na pierwszym miejscu najczęściej używanych serwisów społecznościowych znalazł się Instagram, wykorzystywany przez 76 proc. badanych. Drugi był Twitter z wynikiem 59 proc. Konkurencyjny dla Facebooka Google+ ciągle nie może sobie poradzić w otwartej walce, zyskując aprobatę jedynie 12 proc. badanych.

I chociaż wspomniany 45-procentowy wynik Facebooka wciąż zapewnia mu dobre, trzecie miejsce wśród najczęściej wykorzystywanych serwisów społecznościowych, to tak duży spadek na przestrzeni połowy roku może wskazywać, że przestał być on już atrakcyjny dla młodych ludzi. Być może niedługo zacznie się im kojarzyć z czymś starym, rachitycznym, przeznaczonym dla starszych. 10 lat w internecie to cała wieczność.

Jeżeli kogoś te statystyki martwią, to na pewno nie szefa Facebooka, Marka Zuckerberga. Od kwietnia 2012 Facebook jest całościowym właścicielem Instagrama, za którego zapłacił miliard dolarów w gotówce i akcjach. Ostatecznie więc zmiana na pozycji lidera wśród sieci społecznościowych jest całkowicie iluzoryczna – to wciąż ta sama firma, ten sam właściciel, ta same baza danych osobowych. Jeżeli więc nawet, jak tu spekulujemy, Facebook straci na popularności tak znacznie, że przestanie mieć w sieci istotne znaczenie, to alternatywa, która go zastąpi… prawdopodobnie również należeć będzie do Facebooka. Ot, konkurencja.

Jeżeli więc nie chcemy obudzić się w świecie, w którym cała nasza internetowa działalność zdominowana jest przez jedną firmę, to pozostaje nam nadzieja, że w końcu wyrośnie jakiś znaczący konkurent dla Facebooka. Być może będzie to jeden z serwisów, zgromadzonych w opisywanym badaniu w kategorii "inne". Wskazało na nią 20 proc. badanych i mamy nadzieję, że jest w niej jakiś czarny koń, którego istnienia nie mamy jeszcze pełnej świadomości.

_ DG _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.