Polska. Nasze dane przypisane są do numeru na kartę. Co się z nimi dzieje po wygaśnięciu numeru?

Polska. Nasze dane przypisane są do numeru na kartę. Co się z nimi dzieje po wygaśnięciu numeru?19.09.2019 17:11
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

"Ustawa antyterrorystyczna" wymaga, aby przy zakupie numeru na kartę podać dane personalne. Ma to utrudnić działanie przestępcom i terrorystom. Jednak nie wszystko działa doskonale. Gdy numer wygaśnie, dostaje go kto inny - a nasza dane w systemie pozostają.

"Halo, słucham? Nie, to nie Michał Wiśniewski!". Właściciel numeru, którego wcześniej używał polski piosenkarz, od kilka lat boryka się z problemem niechcianych telefonów. Nie jest jedyny. Nieużywane numery po pewnym czasie mogą powrócić do puli numerów i zostać przyznane nowym osobom.

Powstaje pytanie: co w takim wypadku dzieje się z naszymi danymi osobowymi, które trzeba było podać przy kupowaniu numeru na kartę? W końcu, podążając za sensem "ustawy antyterrorystycznej", nasz dawny numer może przypaść właśnie przestępcy. Zapytaliśmy o to czterech głównych operatorów komórkowych w Polsce.

Orange

W przypadku numerów Orange na kartę, wracają one do puli numerów po minimum 60 dniach od dezaktywacji. Daje to klientom m.in. możliwość odzyskania numeru na drodze reklamacji. W przypadku danych osobowych rozróżniane są dwie kategorie: dane transmisyjne, to znaczy połączenia, SMS, transfer danych wykonywane z danego numeru telefonu, oraz dane osobowe.

- Pierwsze mamy obowiązek przechowywać przez 12 miesięcy, drugie przez co najmniej 5 lat. Wynika to z przepisów prawa – mówi w rozmowie z WP Tech Wojciech Jabczyński z Orange.
Dezaktywacja numeru następuje po 12 miesiącach od wygaśnięcia ważności konta.

Plus

W przypadku numeru na kartę w Plusie kontrakt wygasa po 365 dniach od daty zakończenia ważności połączeń wychodzących. Dane użytkownika są kasowane po około 7,5 roku od zakończenia ważności na połączenia wychodzące.

- Numer taki wraca do puli numerów i będzie przyznany kolejnemu klientowi - mówi Arkadiusz Majewski z sieci Plus. - To kiedy to nastąpi, jest zależne od taryfy w jakiej był wcześniej użytkowany, ale zasadniczo nie powinno to się wydarzyć wcześniej niż po 6 miesiącach od momentu dezaktywacji numeru.

T-Mobile

- Zgodnie z naszymi wewnętrznymi procedurami minimalny okres, po jakim numer może wrócić do puli dostępnych numerów, to 3 miesiące - informuje Milena Tkaczyk z T-Mobile. - Niemniej w praktyce staramy się wydłużać ten okres - obecnie większość numerów po dezaktywacji oczekuje na przywrócenie do systemu co najmniej 9 miesięcy.

Wydłużenie tego okresu pozwala ograniczyć możliwość pomyłkowych połączeń do nowego posiadacza numeru, który należał wcześniej do innego klienta. Dłuższy okres przechowywania dezaktywowanego numeru daje nam również możliwość przywrócenia numeru klientowi, który już po okresie reklamacji zmienił zdanie i chciałby ponownie aktywować wykorzystywany wcześniej numer.

T-Mobile poinformował nas, że przechowuje dane osobowe przypisane do numerów na kartę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jednak nie sprecyzował, jaki to jest okres.

Play: dane przechowywane przez 12 miesięcy od wyłączenia usługi

W sieci Play standardowo w momencie, kiedy klientowi jest odłączana usługa przedpłacona, dane przechowywane są przez okres 12 miesięcy - zgodnie z treścią art. 180a.

Przedstawiciele wszystkich sieci podkreślili też, że okres przechowywania danych może się wydłużyć jeśli w związku z nimi prowadzone jest postępowanie odpowiednich organów państwowych. Wszyscy operatorzy powiedzieli też, że dane personalne przechowywane i usuwane są zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednocześnie każdy z nich usuwa je po innym czasie. Orange po 5 latach, Plus po 7,5 roku, a Play i T-Mobile nie sprecyzowały długości tego okresu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.