Polscy naukowcy mają sposób na fałszywe informacje. Algorytm rozpozna styl fake newsa

Polscy naukowcy mają sposób na fałszywe informacje. Algorytm rozpozna styl fake newsa28.11.2020 19:19
Bardzo często rosyjscy manipulatorzy sieją nieprawdę

Nie tylko treść, ale sposób, w jaki fałszywa wiadomość została napisana - zdaniem polskich naukowców jest to równie ważne, gdy chce się rozpoznać fake newsa. Dlatego ich algorytm skupi się właśnie na stylu.

Fake newsy to olbrzymi współczesny problem. Nabierają się nie tylko zwykli użytkownicy internetu, ale też osoby, które teoretycznie powinny być świadome zagrożenia: dziennikarze, politycy czy celebryci. Niby Facebook i inni technologiczni giganci próbują walczyć ze zjawiskiem, ale wychodzi im do jak do tej pory średnio.

Kluczem do popularności fałszywej informacji jest oczywiście zaskakująca, często wręcz absurdalna treść. Ale polscy naukowcy zwracają uwagę na inną istotną cechę. 

- Chcemy sprawdzić, jaka będzie wydajność oceny wiarygodności dokumentu na podstawie cech czysto stylistycznych - mówi PAP dr inż. Piotr Przybyła z Instytutu Podstaw Informatyki PAN. 

Jego zespół buduje algorytm, który zajmie się właśnie taką analizą. 

Polskim naukowcom chodzi o to, aby algorytm wykrywał nie tylko nieprawdę, ale rozumiał również techniki stosowane przez boty albo manipulatorów. 

Jak do tej pory algorytm pracował na bazie składającej się z ok. 100 tys. anglojęzycznych tekstów. Polscy naukowcy otrzymali je m.in. od organizacji zajmujących się weryfikacją faktów. 

Algorytm wie, jakie cechy charakteryzują tekst prawdziwy i jakie nieprawdziwy. Naukowcy ustalili, że te pierwsze wyróżniają się dużą liczbą źródeł i danych. Z kolei fake newsy bazują na emocjach czy osądach moralnych. W sumie takich cech jest przeszło 900.  

- Nasz model uczenia maszynowego w pewnym sensie uczy się sam - podajemy mu dane wejściowe z określonym etykietowaniem oraz cechy, które opisują te dane. Następnie do algorytmu należy podjęcie decyzji dotyczącej powiązania cech z wiarygodnością - tłumaczy PAP dr inż. Piotr Przybyła. 

Obecnie skuteczność algorytmu wynosi 80-90 proc., ale dla polskich naukowców to jeszcze za mało. Później technologia będzie testowana na prawdziwych użytkownikach internetu. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.