Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami

Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami11.12.2014 16:25
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Choć pierwsze bilety na podróż pociągami Pendolino PKP zostały już (nie bez problemów) sprzedane, nie oznacza to wcale, że kiedy zakupione za 400 milionów euro składy wyjadą na polskie tory, dogonimy Europę Zachodnią. Nadal będziemy w tyle ponieważ holenderskie koleje chcą montować w swoich pociągach lasery.

Władze holenderskich kolei postanowiły przyjrzeć się bliżej opóźnieniom pociągów. Okazało się, że jednym z ważniejszych czynników mających na nie wpływ są…. liście. Zwłaszcza jesienią, kiedy to opadające z drzew liście spadają na szyny, z powodu wilgoci przylepiają się do nich, a następnie są rozjeżdżane przez koła pociągów. W rezultacie szyny stają się śliskie, co stwarza zagrożenie dla pociągów poruszających się z dużą prędkością, a w przypadku zatrzymujących się lub ruszających pociągów utrudniają ten manewr, co przyczynia się do zwiększania opóźnień.

Holenderska kolej postanowiła działać i wyeliminować problem liści. Niestety okazało się, że mechaniczne usuwanie ich z torów przy pomocy wody pod ciśnieniem albo piasku, choć rozwiązuje problem, jest jednak niepraktyczne. Głównie dlatego, że zarówno wodę, jak i piasek trzeba uzupełniać, a dodatkowo obie metody przyczyniają się do szybszego zużywania się torów.

Rozwiązaniem problemu mają być lasery, które opracowane zostały przez firmę Strukton Rail we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Technologicznego w Delft. Po zamontowaniu na na lokomotywie lasery te mają ostrzeliwać leżące na torach liście 2. tysięcy razy na sekundę. Długość fali dobrano w ten sposób, by była ona absorbowana przez liście i inną materię organiczną, ale odbijana przez szyny. Ponieważ lasery mają moc 2 kilowatów, w efekcie rozgrzewają butwiejące liście znajdujące się na torach przed pociągiem do temperatury 5 tysięcy stopni Celsjusza. To wystarczy by całkowicie wyparowały pozostawiając po sobie jedynie czyste i suche tory.

Prowadzone właśnie testy potwierdziły, że takie rozwiązane jest skuteczne. Choć ma też swoje ograniczenia –. z powodu wibracji, których częstotliwość wzrasta wraz z prędkością pociągu, laser jest skuteczny tylko do prędkości 80 km/h.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.